Följ med till revisioner, fastighetskriser och en hissad hockeytröja!

I vanliga fall brukar vi berätta om personer som börjar på Skeppsviken. Den här gången ska vi göra tvärtom, och presentera en som ska sluta. Det låter kanske lite konstigt men när det handlar om sådana guldklimpar som vår CFO Jan-Allan Klang, då är det verkligen på sin plats. Följ med till Jan-Allan, snart glad pensionär!

Jan-Allan inledde sin karriär som revisor. Några anställningar och internutbildningar senare hamnade han som ekonomiansvarig på ett dotterbolag i Wallenstamkoncernen. Fastighetsbranschens komplexa ekonomiska värld tilltalande honom, och sagt och gjort: därefter blev det fastighetsbranschen för hela slanten.

Till oss kom Jan-Allan 2011. Med gedigen erfarenhet från bolag som Wallenstam, Kungsleden och Castellum blev han snabbt en viktig kugge i vår verksamhet. Han hade dessutom ett sunt och realistiskt förhållningssätt till sitt arbete. Jan-Allan berättar:

”Ja, jag hade med mig erfarenhet från fastighetskrisen i början av 90-talet. Från att allt varit positivt så vände det oerhört snabbt vilket har lärt mig att vara försiktig. Jag litar hellre på trygga kassaflöden och lönsamhet än på olika värderingsmodeller som intecknar framtida intäkter och vinster, för att säkerställa bolagets livskraft.”

Ett hemtamt beslut

Vad var det som gjorde att han valde Skeppsviken?

”Jag letade efter ett bolag där det fanns ekonomisk stabilitet och framåtanda. Martin och Eric Larssons visioner rimmade med mina egna. Dessutom gav det mig en möjlighet att arbeta i Skövde där jag bor, vilket kändes skönt efter att ha pendlat till Göteborg i 15 år.”

Vad har varit annorlunda på Skeppsviken i jämförelse med andra bolag?

”Det har varit stimulerande att få arbeta med entreprenadverksamhet, och inte bara fastigheter och projektutveckling. Och, från att ha varit i väldigt stora organisationer kom jag till ett ägarlett bolag, något som i Skeppsvikens fall varit enbart positivt!”

Kurvan har pekat uppåt

Under de tio år som Jan-Allan har spenderat hos oss har han på nära håll fått se bolaget växa från runt 350 miljoner i omsättning till att ha passerat 800 miljoner. Vilka tror han är framgångsfaktorerna?

”En viktig faktor är att det hela tiden funnits en drivkraft och utveckla bolaget. Med en stabil ekonomi i kombination med öppenhet till förändring så har det varit stort fokus på utvecklingsfrågor från dag ett, vilket även handlat om ekonomibiten, där jag har känt ett stort stöd. Dessutom vilar det en familjär känsla över hela bolaget som skapar en trygghet för en själv.”

Martin och Eric Larsson intygar hur viktigt det har varit för Skeppsviken att ha Jan-Allan med på tåget:

”Jan-Allan har varit en extremt viktig kugge i Skeppsvikens utveckling. Med sin erfarenhet av större bolag, redovisning, controlling, finansiering och juridik har han varit ett brett, klokt och engagerat stöd för oss, både operativt och strategiskt. Att ha koll på både ekonomi och omvärlden är mycket viktigt när man växer och ger sig in på nya marknader som vi gjort. Vi är skyldiga Jan-Allan ett stort tack!” säger Eric och Martin Larsson, huvudägare.

En ungdom på hal is

Men nu väntar något helt annat för Jan-Allan, nämligen livet som pensionär. Och det ser han fram emot.

”Ja det känns bra det här. Jag ser fram emot att kunna spendera mer tid med mina barnbarn och resa, vilket jag hoppas att man ska kunna göra snart.”

Jan-Allan har även en bakgrund som hockeyspelare i Skövde IK. Faktum är att han är en av klubbens bästa poängplockare genom tiderna, vilket förärade honom en hissad tröja (Nr 14!). Under sin karriär spelade han mot så namnkunniga spelare som Håkan Loob, Thomas Sandström och Hardy Nilsson. Blir det en revival i rinken nu?

”Nja, jag vill ju gärna kunna spela med mina barnbarn, men som det ser ut i nuläget med pandemin så går det ju inte. Så vi får se. Men det är naturligtvis trevliga minnen från den tiden, det är det.”

Framtiden i sikte

Vi på Skeppsviken är obeskrivligt tacksamma för allt som Jan-Allan bidragit med under åren, och är naturligtvis nyfikna på vad han tror om vår framtid?

”För det första är jag trygg i att bli efterträdd av Johan Björklund. Han känns som rätt person att driva det ekonomiska arbetet vidare. Dessutom känns det lägligt att nu lämna över stafettpinnen när Davor Sinik och hans gäng i Göteborg kommit in med bra energi, entreprenadrörelsen i Skövde presterar på topp, fastighetsrörelsen är expansiv och inte minst att vi har en finansiellt stark koncern. Det är dock svårt att sia om framtiden. Bostäder behövs så klart, men konkurrensen är hård. Jag tror det bästa för Skeppsviken är att fortsätta på utslagen väg, att vara öppna och nyfikna och vilja utvecklas och samtidigt ha båda fötterna på jorden, som alltid!”

Vi på Skeppsviken lyfter på hatten och tackar Jan-Allan för det viktiga arbete han gjort under sina år hos oss. Vi önskar honom vårt varmaste lycka till inför sin välförtjänta pension och ser fram emot att följa med honom i hans nya liv. Och vi hoppas att han ska följa oss också.

Tack, Jan-Allan!

• Byggnadsindustrin, branschfrågor