Mer idrott = mer glädje

Uppförandet av Skövdehem Arena innebär att ett redan idrottstokigt Skövde får ännu mer träningsmöjligheter. Vilka förhoppningar väcker den nya arenan hos till exempel alla ungdomar? Vi frågade Moa och Linn, två unga gymnaster från Skövde Gymnastikförening.

I en stad av Skövdes storlek spelar föreningslivet en stor roll för den sociala sammanhållningen. De hälsomässiga fördelarna med att träna är självklara; möjligheten att träffas och göra saker tillsammans är minst lika viktigt för välmåendet. Uppförandet av Skövdehem Arena kommer att stärka både folkhälsan och gemenskapen.

Två som ser fram emot att börja träna i den nya arenan är Moa Landberg och Linn Orsborn, båda aktiva i Skövde Gymnastikförening. Linn, som har tränat gymnastik i 12 år och varit tränare i 2,5 (för bland annat Moa) har höga förhoppningar:

- Det ska bli jätteskönt. Den nya hallen kommer att vara bättre och säkrare, och då kan vi testa nya övningar och till exempel göra bättre landningar. Dessutom slipper vi släpa runt redskap. Mycket kommer ju att finnas på plats.

Och Moa håller med:

- Jag tror också att allt kommer att bli lättare. Vi får ju möjlighet att testa massor av nya grejer!

Fler människor – fler möten

Nya idrottsmöjligheter medför också ett större tillflöde av besökare. Flera olika föreningar har möjlighet att träna samtidigt i olika hallar. Dessutom finns det en restaurang i anläggningen som även den kommer att locka folk. Det här kommer förhoppningsvis att leda till ett mer levande kamratliv för Linn och Moa. Moa berättar:

- Ja, det ska bli kul med mer folk runtomkring. Flera av mina vänner håller också på med idrott, så dem kommer jag säkert att träffa på arenan.

Linn fortsätter:

- Det känns kul att kunna träna och veta att ens kompis kanske tränar något annat i hallen bredvid. Man kan vänta in varandra och träffas efteråt. Det blir en bra samlingsplats.

Möjligheter för alla

Skövdehem Arena är en riktigt stor satsning. Anläggningen är på 8 000 kvadratmeter och erbjuder idrotts-, och gymnastikhall, gym, trampolinpark, inomhusgolf, padelhall, restaurang och konferenscenter. I en stad av Skövdes storlek spelar en anläggning av den här storleken en betydande roll för alla, oavsett om man är idrottsintresserad eller ej. Det blir en naturlig samlingspunkt och en bättre möjlighet för alla som vill testa nya sporter. Moa, som tycker idrott är det roligaste ämnet i skolan, tränar även bandy, fotboll och innebandy. Nu blir det lättare för henne att bli inspirerad att kanske pröva något nytt, när hon har så många andra idrottsmöjligheter nära inpå.

Linn, som går andra året på gymnasiet (samhällslinjen), är som sagt även tränare, något hon ser fram emot att fortsätta med. Idrotten har även fått henne att tänka längre fram i livet:

- Att vara tränare är jättekul! Jag har även varit inne på att bli fysioterapeut. Det är spännande med idrottsskador och annat, något som skulle kännas bra att kunna hjälpa till med.

Snart är det dags

Moa och Linn kommer att börja träna i den nya hallen i april. I skrivande stund ligger inga tävlingar på agendan, och det är lite begränsat hur många som kan träna tillsammans, men det finns ändå all anledning att förvänta sig att inspirationen kommer att blomma upp ännu mer med tanke på de möjligheter som arenan tillför.

- Det ska bli jätteskönt när vi kan börja i Skövdehem Arena, säger Linn. Jag pluggar ganska mycket, men utöver det blir det mest idrott. Det är jättemånga som håller på med sport här i Skövde, det är nästan som att hänga som vanligt med kompisar. Jag vill bara ha kul och må bra!

Moa avslutar:

- Gymnastik är nog det roligaste jag vet. Jag tränar tre gånger i veckan och vill hålla på med det så länge jag kan. Och så vill jag börja tävla igen!

• Byggnadsindustrin, branschfrågor

• skövde kommun