Tåg till Åre - det klimatsmarta alternativet

Tåg till Åre - det klimatsmarta alternativet

En flygresa till Verbier genererar 894 kilo i koldioxidutsläpp per person, medan en tågresa till Åre endast ger två kilo. Den enorma skillnaden fick familjen Lindell - testpiloter i klimatprojektet One Tonne Life - att boka om årets skidresa till Alperna. Tåg till Åre minskar skidresans koldioxidutsläpp med hela 3,5 ton!

Sedan en månad tillbaka är familjen Lindell testpiloter i projektet One Tonne Life, som Vattenfall driver tillsammans med Volvo Personvagnar och A-hus. Familjen Lindell har fått utmaningen att minska sitt årliga koldioxidavtryck från sju till ett ton per person. Under testperioden som varar i sex månader innebär det 80 kilo per person och dag. Familjen hade sedan länge bokat en sportlovsresa till schweiziska Alperna. Men efter att ha sett siffrorna över resans miljöpåverkan valde familjen i stället att åka tåg till svenska fjällen.

– När vi fick se tabellen med koldioxidutsläpp för de olika resealternativen insåg vi vilken stor miljöpåverkan flyget faktiskt har. Då det kändes det som en självklarhet att boka om resan till ett miljövänligare alternativ än det vi tänkt oss från början. Syftet med resan var ju att åka skidor och det kommer vi att kunna göra lika bra i Åre, säger Alicja Lindell, mamman i familjen.

Skulle familjen välja flygresan till Verbier skulle de överskrida den angivna koldioxidgränsen för testperioden med hela 79 procent och därmed skulle utmaningen vara över. Koldioxidutsläppet för familjens tågresa till Åre är så litet att det inte ens utgör en procent av deras koldioxidbudget. Detta beror främst på att tåg drivs med el som är en ren och effektiv energibärare, särskilt i Sverige där elen kommer från vind-, vatten- och kärnkraft som alla har låga utsläpp av koldioxid.

Passa på att träffa familjen Lindell ikväll i Åre under kvällsåkningen mellan 18.00 -20.00 vid VM8:an och prata om hur också du kan minska din koldioxidförbrukning.

Läs mer om One Tonne Life www.onetonnelife.se.

För mer information kontakta:
Ellinor Lindblad, kommunikationsansvarig för One Tonne Life på Vattenfall
ellinor.lindblad@vattenfall.com

För information om Skistar och Åre kontakta:
Helena Engelbrecht, pressansvarig för Skistar Åre
helena.engelbrecht@skistar.com

Kort om Åre:
Åre är Skandinaviens alpina huvudstad med en internationell atmosfär. Tåget stannar mitt i byn och inom en dryg timmes bilresa finns två internationella flygplatser. Åre stod 2007 värd för de alpina världsmästerskapen vilket säger det mesta om utförsåkningen. I Åre finner man, förutom härlig skidåkning, en mängd restauranger med kulinariska upplevelser, ett stort aktivitetsutbud och shopping som man inte förväntar sig att hitta i en by. Åre håller toppklass och är en mycket välbesökt skidort, säsongen 09/10 hade man i Åre 1 060 422 skiddagar.

SkiStar AB (publ), vars B-aktier är noterade på Nasdaq OMX Mid Cap Stockholm, äger och driver skidanläggningar på alpindestinationerna Sälen, Åre och Vemdalen i Sverige samt Hemsedal och Trysil i Norge. Marknadsandelen är i Sverige 50%, i Norge 29% och totalt i Skandinavien 41%. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Övriga verksamheter är logiförmedling, skidskola och skiduthyrning.