Återigen högt söktryck för säsongsarbete i Sälen

Återigen högt söktryck för säsongsarbete i Sälen

De svenska och norska fjällen lockar varje år tusentals turister, inte minst under vintersäsongen. På många av de populära skidorterna utgör besöksnäringen en viktig basnäring året om, och är en källa till ett levande lokalt näringsliv genom de arbetstillfällen som skapas. Enbart SkiStar kommer tillsätta 2 200 tjänster i Sverige och Norge för vintersäsongen 2022/23. Omkring 600 av dem kommer att arbeta hos SkiStar i Sälen i vinter.

Under vintersäsongen strömmar turisterna till fjällen, inte minst till turistfavoriten Sälen. I samband med det ökar behovet av rekrytering till säsongsjobben som skapas. I år har behovet av säsongsarbetare varit rekordstort. Det menar Arbetsförmedlingen, som under hösten eftersökt 1 700 personer för säsongsjobb till de svenska fjällorterna.

SkiStar är en viktig arbetsgivare på företagets samtliga fem destinationer i Sverige och Norge. Företaget sysselsätter över 600 personer på helårsbasis, och under vintersäsongen anställs ytterligare ca 2 200 personer. Som en av de största aktörerna verksamma på och omkring orter som Sälen, Åre och Vemdalen i Sverige, samt Trysil och Hemsedal i Norge, bidrar SkiStars verksamhet både till orternas direkta och indirekta sysselsättning kopplat till en ökad besöksnäring. För årets vintersäsong kommer SkiStar sysselsätta omkring 600 personer bara i Sälen, samt ytterligare tjänster till SkiStar Lodge Experium.

- Det är oerhört viktigt för oss att vår verksamhet gynnar en levande besöksnäring på de orter vi finns. Vi är på många sätt med och bygger de lokalsamhällen där vi verkar. Våra svenska och norska skidanläggningar bidrar till ökad omsättning, sysselsättning och fler arbetstillfällen både i och kring orterna, säger Stefan Sjöstrand, vd och koncernchef på SkiStar.

I år har SkiStar haft ett högt söktryck för vinterns säsongsarbeten, med över 8 000 inkomna ansökningar. Av dessa står återkommande medarbetare för över 55 procent av det totala antalet ansökningar. Ett positivt trendbrott är att kompetensbristen inom kockyrket ser ut att vända i år, vilket går emot branschen i stort. Precis som för tidigare år lockar säsongsarbetet unga personer mellan 18–24 år. För många av dem innebär säsongsjobbet en väg in på arbetsmarknaden.

- Det är åttonde gången jag jobbar säsong på SkiStar i Sälen. Mitt jobb handlar mycket om att hjälpa till så att allt flyter på så smidigt som möjligt i våra skidsystem under dagen. Det bästa med mitt jobb är både att bidra till att mina kollegor får en bra dag på jobbet, men också att våra gäster får en härlig och minnesvärd dag i backen, säger Emma Mårgård, som jobbar som skoterpatrullör i Tandådalen/Hundfjället hos SkiStar Sälen.

Totalt har närmare 13 000 personer mellan 18–24 år fått jobb på SkiStar under de senaste 12 åren. För den kommande vintersäsongen tillsätter SkiStar 2 200 tjänster spridda på över 80 olika befattningar på de svenska och norska fjälldestinationerna.

Visste du att SkiStars medarbetare tillsammans varje år:

• Tar hand om närmare 100 000 elever i SkiStars skidskola
  • Preparerar 336 nedfarter på totalt 45 mil varje natt (dvs längre än sträckan Stockholm-Sälen)
  • Tar hand om 218 liftar
  • Möjliggör över 60 miljoner åk i SkiStars skidsystem