SkiStar Sälen: Aktiviteter för hela familjen under CykelVasan

SkiStar Sälen: Aktiviteter för hela familjen under CykelVasan

Den 17 augusti är det dags för femte upplagan av CykelVasan - Sveriges absolut största mountainbikelopp med 12 000 anmälda cyklister till CykelVasan 90 km. Det blir en fullspäckad vecka för tävlande, deras familjer och alla andra besökare.

Med Sälens utbud av cykling i alla dess former och aktiviteter för alla åldrar blir CykelVasan den perfekta avslutningen på semestern. SkiStar Sälen satsar i år ännu mer på de familjemedlemmar som inte har åldern inne att delta i något av CykelVasans stora lopp. Som en del i mässområdet på Snötorget i Lindvallen byggs ett barnområde fyllt med aktiviteter såsom Barnens CykelVasa, cykelbanor, aktiviteter med scouterna, klättervägg, hoppborg och mycket mer. Barnen får även sitt eget CykelParty då artisten Mojje kommer till Lindvallen för att underhålla hela familjen.

-  CykelVasan-veckan i Sälenfjällen är en riktig folkfest. Utbudet av aktiviteter i Lindvallen och möjligheten till boende i stugor i närheten gör att allt fler av deltagarna i loppen väljer att ta med hela familjen till Sälen och gärna stannar några dagar extra, säger Jonas Bauer, Destinationschef SkiStar Sälen.

Förutom barnaktiviteterna håller Vasaloppets sommarmässa öppet torsdag-fredag. Där erbjuds cykelservice, försäljning av cykelprylar, nummerlappsutlämning och en hel del aktiviteter och underhållning.

På fredagen arrangeras CykelVasasprinten där landets bästa mountainbikeproffs tävlar sida vid sida med kändisar. Kvällen bjuder på uppladdningsbuffé på Expeirum med invigning av CykelVasan och peptalk av cykelprofilen Roberto Vacchi inför lördagens 90 km-lopp.

Helgen avslutas på lördagskvällen med CykelParty på Experium med god mat, underhållning och nattklubb.

För de som vill testa något annat än CykelVasan finns SkiStar Sälens Bike Park med downhillcykling och Valles downhillområde för alla barn. Området erbjuder även fina Crosscountry-leder. Utöver cykling finns mycket annat att uppleva på Lindvallen: minigolf, Put and take-fiske, Gocart, Pink Park Skate Area (skatepark inomhus och utomhus, Experium med Äventyrsbad, Saunavärld och Spa, Bowling, bio, restauranger samt ett lekland för alla barn. På Hundfjället, 15 km västerut, ligger Trollskogen. Trollskogen beskrivs enklast som en vandring i gammal urskog som kantas av pratande och sjungande trätroll.

Läs mer om hela programmet på www.skistar.com/salen

För ytterligare information kontakta:
SkiStar Sälen
Jonas Bauer