Från Alla på Snö i Tandådalen, 2023.

Alla på snö och SkiStar välkomnar 750 fjärdeklassare till Stockholm Hammarbybacken

Svenska Skidförbundet välkomnar under vecka 7–8 cirka 750 fjärdeklassare till SkiStar Stockholm Hammarbybacken för att testa alpin skidåkning. Media välkomnas att delta tisdagen den 14 februari kl. 09.00–14.00.

− Det blir en helt fantastisk fortsättning på den alpina säsongen när Alla på snö gästar SkiStar Stockholm Hammarbybacken under två hela veckor. Svenska Skidförbundet vill att barn och ungdomar får möjlighet att testa alla våra idrotter, där alpint är en av dem Det kommer bli några härliga och innehållsrika veckor med mycket skratt och många nya intryck, säger Fredrik Blank, konsulent för Alla på snö på Svenska Skidförbundet.

Satsningen Alla på snö har blivit en stor succé. Förra säsongen fick över 34 000 barn och ungdomar testa olika sätt att åka på snö.

− Vi vill sätta fler människor i rörelse och då är en viktig del att så många barn och unga som möjligt ges möjlighet att testa på både skidor och snowboard. Ju tidigare man testar, desto större chans att du också fortsätter att röra på dig och upptäcker rörelseglädjen med just skid- och snowboardåkning. Därför är vi stolta över vårt samarbete med Alla på snö och att vi tillgängliggör våra anläggningar under dessa dagar, säger Petra Hallebrant, kommunikations- och hållbarhetsdirektör på SkiStar.

Genom Alla på snö ger Svenska Skidförbundet, tillsammans med kommuner och anläggningar, fjärdeklassare möjlighet att testa skidor och snowboard under skoltid. Allt för att de på ett lekfullt sätt ska hitta glädjen i att glida på snö – och förhoppningsvis hitta vägen in i föreningslivet.

− Vår målsättning och förhoppning är att barnen efter dagen vill fortsätta njuta av att åka tillsammans med någon av alla våra fantastiska föreningar. Just kopplingen skola-förening-anläggning är något vi satsar hårt på, säger Katarina Fahlén, verksamhetsansvarig för Alla på snö.

Vecka 7–8 kommer barn från 13 olika klasser runt om i Stockholm, cirka 750 elever, till Skistar Stockholm Hammarbybacken för att under lekfulla former testa alpin skidåkning. Barnen guidas av elever från fyra olika gymnasieskolor, i snitt 25–30 ledare per dag, som i förväg har utbildats till Alla på snö-ledare. Då får gymnasieeleverna tillfälle att på plats praktisera sitt ledarskap tillsammans med barnen.

− Det är så häftigt att se barnens utveckling under dagen. De flesta har aldrig stått på ett par skidor tidigare, så det är med blandade känslor de sätter på sig utrustningen. Det är mycket pirr i magen, glädje och spänd förväntan. När dagen väl är slut åker de allra flesta själva i både lift och backe, det är så underbart att se, avslutar Fahlén.

Under vintern kommer Alla på snö arrangeras på fler SkiStar-anläggningar där barnen får möjlighet att testa snowboard och alpin skidåkning.

Pressinbjudan
SkiStar och Svenska Skidförbundet välkomnar media att delta på Alla på snö tisdagen den 14 februari kl 9-14 i SkiStar Stockholm Hammarbybacken.

Deltagande skolor i SkiStar Stockholm Hammarbybacken:

Fyror vecka 7:

Ekenbergsskolan

Gröndalsskolan

Sjöstadsskolan

Östbergsskolan

Enskede skola

Aspuddens skola

Enskedefältet

Fyror vecka 8:

Lugnets skola

Hammarbyskolan norra

Lillholmsskolan

Aspuddens skola

Högalidsskolan

Brotorpsskolan

Gymnasieskolor (Alla på snö-ledare):

Fredrika Bremergymnasiet

Solna Gymnasium

Grillska Gymnasiet

Tibble Gymnasium

Fakta Alla på snö
Under en Alla på snö-dag får barn och ungdomar kostnadsfri tillgång till utrustning, anläggning och vägledning – för att utforska glädjen att åka skidor eller snowboard. Allt sker under trygga och lekfulla former, utifrån varje barns egna önskningar, med stöd av gymnasieelever som utbildats i att leda och coacha barn på snö.

Sedan starten 2009 har över 180 000 barn och ungdomar aktiverats genom Alla på snö.

LÄS MER: Alla på snö

Fjällturismbolaget SkiStar AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, segment Mid Cap. Koncernen äger och driver fjällanläggningar i Sälen, Vemdalen, Åre och Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige samt Hemsedal och Trysil i Norge. Verksamheten delas in i tre segment; Drift av skidanläggningar, Fastighetsutveckling & exploatering samt Drift av hotellverksamhet. Som den ledande semesterarrangören för Skandinavien är SkiStars affärsidé att med gästerna i fokus skapa minnesvärda fjällupplevelser, utveckla hållbara destinationer, erbjuda boende, aktiviteter, produkter och tjänster av högsta kvalitet.