SkiStar Åre: Bike & Hike i Åre

SkiStar Åre: Bike & Hike i Åre

På midsommarafton kickar Åre officiellt igång sommaren i och med att fler liftar och leder blir tillgängliga. 26 av totalt 38 cykelleder öppnas under midsommarhelgen, samtliga i toppskick. På Åreskutan ligger snön fortfarande vit vilket gör att några leder får vänta ytterligare en stund på sommaröppning.

– Det känns kul att sommarsäsongen är i gång på allvar. Förra sommarens rekordsiffror visar att intresset för liftburen cykling och vandring i fjällen har ökat. Det breda utbud som Åre har även sommartid uppskattas verkligen av våra gäster, säger Linda Wasell SkiStar Åre.

På midsommarafton öppnar följande cykelleder:
Rydbergs Väg, Ripbranten, V. Stjärnvägen, Ö. Stjärnvägen, Solstigen, Serpentinen, Downhillbanan, Kälkspåret, Hyddans Väg, Kanonröret, Flinbanan, Olympiavägen, World Cupleden, Bräckevägen, Årevägen, Snorkeln, Rydbergs Dropp, Vinkelvägen, Tjärnis Stig, Örnnästet, Shimano, Jannes Rygg, Nelson, Lilla Blå, Månskogen och Getrappet

Liftarnas öppettider sommaren 2012

Eventkalender sommaren 2012

Åre Bike Park
Åre Bike Park är SkiStars satsning på liftburen cykling. Satsningen på Åre Bike Park påbörjades 2005. Idag bildar 38 cykelleder och totalt ca 50 kilometer cykelled ett nätverk av leder utför fjället. Totalt ca 50 kilometer cykelled. Den längsta cykelleden, helrenoverade Easy Rider, är idag över 5 km lång. Cykellederna i Åre Bike Park finns i olika svårighetsgrader. Indelningen är den samma som används vintertid för backarna där gröna leder klassas som lätta, blå är medelsvåra, röda är avancerade medan de svarta är till för experter på området. Mer information om Åre Bike Park

Åreskutan Hike
Åreskutan Hike är SkiStars satsning på liftburen vandring. Den liftburna vandringen är både enkel, bekväm, och upplevelserik. Åreskutan Hike gör vandringen i Åreskutans unika fjällmiljö på hög höjd lättillgänglig. Man behöver inte all den utrustning, kondition och planering som fjällvandring annars kan innebära. Turerna presenteras noggrant med pris, tidsåtgång och andra små tips. Åreskutan Hike är ett komplement till Åre Destinations vandringsprojekt. Mer information om Åreskutan Hike

SkiStar AB (publ), vars B-aktier är noterade på Nasdaq OMX Mid Cap Stockholm, äger och driver skidanläggningar på alpindestinationerna Sälen, Åre, Vemdalen och Hammarbybacken i Sverige samt Hemsedal och Trysil i Norge. Marknadsandelen är i Sverige 48 %, i Norge 29 % och totalt i Skandinavien 39 %. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Övriga verksamheter är logiförmedling, skidskola och skiduthyrning.