Puckelpiståkaren Filip Gravenfors, foto: Erik Danielsson/SSF

Europacup i puckelpist i Hammarbybacken i helgen: OS-medaljören Walter Wallberg deltar

Den 11-12 februari arrangerar Värmdö Freestyle MT Europacupen i puckelpist hos SkiStar Hammarbybacken. På tävlingen deltar inga mindre än Sveriges OS-medaljör Walter Wallberg tillsammans med de svenska OS-deltagarna Ludvig Fjällström, Felix Elofsson och Oskar Elofsson.

- Vi är otroligt glada att kunna anordna dessa tävlingar och samtidigt ha världsstjärnor på plats för att uppmärksamma puckelpist som sport för alla. Vi hoppas att detta kan inspirera fler att våga testa och upptäcka det roliga med puckelpist. Samtidigt är det en häftig känsla att kunna göra det hos SkiStar i Hammarbybacken, som är vår hemmabacke, med hela Stockholms skyline i bakgrunden, säger Ivannia Hult, från Värmdö Freestyle MT.

Till helgen blir det en riktig stadstävling i Hammarbybacken i parallellpuckel med både Europacup och en nationell tävling samma helg. Till Europacupen som pågår fredag-lördag kommer tävlande från hela Europa samt även från andra länder. Hittills är det 58 deltagare anmälda till Europacupen från tio länder, varav 17 killar och sju tjejer från Sverige. Samtidigt pågår även Svenska Spel Series med Puckelpist och Parallellpuckelpist i klasserna Kids, Ungdom och Elit under söndagen den 13 februari.

- Det är alltid lika roligt när Stockholms mest centrala alpina skidbacke får vara med och arrangera tävlingar, vare sig det är för mindre grupper eller eliten. I år är det såklart extra spännande när vi får ta emot våra OS-stjärnor som tävlande. Alla som vill får gärna komma och titta på helgens tävlingar, men kom i tid då det kan bli mycket folk och ta inte bilen, säger John Midelf, platschef för SkiStar Hammarbybacken.

Preliminärt program för FIS Europacup Moguls 11-12 februari:

11 februari:
    Kl. 14 Kval
    Kl. 15.30 Final
    Kl. 16.30 Prisceremoni

12 februari:
    Kl. 16.30 kval
    Kl. 18 final
    Kl. 19 Prisceremoni

I samband med prisutdelningen den 12 februari kommer det finnas möjlighet för allmänheten att träffa OS-medaljören Walter Wallberg tillsammans med hela svenska OS-truppen i puckelpist för herrar. För media kommer det att finnas tid för intervjuer efter tävlingarnas slut i målområdet under fredagen och lördagen.

SkiStar Hammarbybacken: under tävlingshelgen kommer liftarna delvis ha förändrade öppettider, se senaste nytt på https://www.skistar.com/sv/vara-skidorter/hammarbybacken/vinter-i-hammarbybacken/vader-och-backar/eller i SkiStar-appen.

För mer information:
    Om tävlingen: https://varmdofreestyle.se/vara-tavlingar/eller kontakta Ivannia Hult, Värmdö Freestyle MT, tfn 073-0513091

För pressfrågor om svenska OS-truppen i puckelpist för herrar, kontakta Peter Albertsson, Svenska Skidförbundet Peter.albertsson@skidor.com, tfn 070-397 00 92

Om puckelpist:

Om SkiStar Hammarbybacken: Petra Hallebrant, PR- och kommunikationschef; tfn 0729-637 332.