Förtydliganden från SkiStar inför den stundande vintersäsongen

Förtydliganden från SkiStar inför den stundande vintersäsongen

Just nu får vi många frågor om vad som gäller kring skidresor och att åka till SkiStars destinationer i framförallt Norge och Sverige. Det är oroväckande att fler och fler insjuknar i covid-19 och det viktiga är att vi alla tar vårt ansvar och följer myndigheternas rekommendationer för att hålla oss friska och stanna hemma vid minsta förkylningssymtom. Det har också spekulerats i om vi kommer att öppna våra destinationer i vinter och vad som händer om vi tvingas stänga. Här följer några förtydliganden:

• Vi planerar att öppna i vinter även om det kommer att bli en annorlunda och anpassad säsong. Vi följer utvecklingen noga och även myndigheternas rekommendationer. Just nu väntar vi in tillräckligt med snö och kyla för att kunna öppna våra destinationer och erbjuda en trygg och säker vistelse för våra gäster.

• Med omtanke för våra gäster och medarbetare har vi coronasäkrat våra destinationer och inför en rad försiktighetsåtgärder i dialog med lokala och regionala aktörer inför vintern. Nu kan du till exempel köpa SkiPass, ta kölapp till skiduthyrningen och checka in till ditt boende med mobilen.
  • Vi har lärt oss mycket sedan i våras och är bättre förberedda tack vare att vi under hösten har haft samrådsmöten med t ex regionen, vården, räddningstjänsten och näringen genom destinationsbolagen på våra skidorter i Vemdalen, Åre, Sälen, Trysil och Hemsedal för att tillsammans enas om hur vi kan erbjuda skidåkning på ett tryggt och säkert sätt med omtanke för våra gäster och hur vi agerar utifrån olika scenarier.
  • Vi införde redan under sommaren ett antal försiktighetsåtgärder kring t ex cykling, liftåkning och vandring med gott resultat.
  • Vi har också en löpande dialog nationellt med FHM i Sverige, FHI i Norge, smittskyddsläkarna i Dalarna, Jämtland Härjedalen, Trysil och Hemsedal samt branschorganisationerna för skidanläggningar, ALF och SLAO, som tagit fram tydliga riktlinjer för t ex pist och lift som vi följer.
  • Alpin skidåkning i sig är en kontaktfri utomhusaktivitet och frisk luft och motion är bra för folkhälsan. Dessutom är 84% av våra liftar i öppen fjällmiljö. FHM har också sagt att smittrisken är liten i liften och utomhus i backen.
  • Det allra vanligaste boendealternativet hos oss på SkiStar är i stuga eller lägenhet tillsammans med vänner eller familj där man tillbringar den mesta tiden utomhus i skidbacken. Dessutom kommer merparten av våra gäster till våra destinationer med bil.
  • Vi har infört generösare bokningsvillkor med vår försäkring Boka Tryggt där gästen kan avboka sitt boende fram till 21 dagar innan ankomst. Blir man sedan sjuk innan vistelsen eller under så kan du också avboka och få pengarna tillbaka mot uppvisande av läkarintyg.
  • Skidhyra, SkiPass och skidskola går alltid att avboka dagen före ankomst.
  • Vi vill också återigen betona hur viktigt det är att gästerna håller sig uppdaterade om läget, vilka regler som gäller samt att alla följer våra försiktighetsåtgärder när man väl är i fjällen.
  • Vi uppmanar också alla att stanna hemma om man är det minsta sjuk och att inför sin resa planera hur man på ett säkert och enkelt sätt kan ta sig hem till sin hemort om man blir sjuk.
  • FHM har meddelat att man kommer att lämna besked kring bland annat resande inför julen senast den 13 december. Vi planerar och välkomnar våra gäster till våra destinationer med fokus på trygghet och säkerhet och får ta ställning till FMHs kommande rekommendationer när de väl kommuniceras i december.

Läs mer om våra försiktighetsåtgärder: skistar.com/corona

Tillsammans kan vi göra skillnad och minska smittspridningen. Håll ut, håll i och håll avstånd.

Välkomna till SkiStar!

För frågor från media, kontakta gärna:

Petra Hallebrant, PR- och kommunikationschef, SkiStar AB, petra.hallebrant@skistar.com,
tfn +46 280 841 60.

SkiStar AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, segment Mid Cap. Koncernen äger och driver alpina skidanläggningar i Sälen, Åre och Vemdalen samt Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge samt St Johann in Tirol i Österrike. Marknadsandelen är i Sverige 53 %, i Norge 29 % och totalt i Skandinavien 43%. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Verksamheten delas in i två segment; Drift av skidanläggningar och Fastighetsutveckling & exploatering.