Historiska världscuptävlingar och Åre Ski Opening 11-13 december

Historiska världscuptävlingar och Åre Ski Opening 11-13 december

Fredagen den 11 december inleds Åre Ski Opening, Åres klassiska kick-off helg med skidtest. Det blir i år en spektakulär helg med bl a världscuptävlingar, damernas storslalom och slalom. Dessutom är det storpremiär för byns många restauranger och nattklubbar samt en stjärnspäckad parallellslalomtävling med Anja Pärson, Henrik Windstedt, Niklas Ekstedt mfl.

- I år vågar jag lova att vår stora premiärhelg med de klassiska återkommande skid- och snowboardtestet är något utöver det vanliga. Det blir en helg som går i skidglädjens tecken med historiska världscuptävlingar, en underhållande parallellslalomtävling och som vanligt, ett partyliv som lockar alla skidfantaster, både lokala och tillresta storstadsbor, säger Niclas Sjögren Berg destinationschef SkiStar Åre.

Åre Ski Opening 11-13 december

• Gratis Skid- och snowboardtest: ett 40-tal märken finns representerade. Både skidtestet och damernas World Cup genomförs vid VM-Arenan och VM8:an.
  • Världscuptävlingar damernas slalom och storslalom; 99:e och 100:e
  • Massor av underhållning med bl a ”Så mycket bättre-profilerna” Ison & Fille, Patriks Combo
  • Stjärnspäckad parallellslalomtävling ”Alpine Knockout Championships”: skidlegender, kändisar och Åre-profiler gör upp i skid-dueller.

- Åres världscupsorganisation är glada över att stå värd för sin 99:e och 100:e tävling och förbereder sig nu inför kommande hektiska veckor. Vi jobbar för fullt för att säkerställa ett rättvist underlag för de damer som kommer hit och tävlar. Vi hoppas på en stor publik då vårt program är något alldeles extra i år och dessutom sammanfaller med Åres klassiska kick-off helg, Åre Ski Opening säger Nalle Hansson, Race & Arena Manager, World Cup Åre.

Det här är Åres sista världscup innan Åres VM-organisation övergår till att arrangera testtävlingar inför det Alpina VM:et 2019. 2017 står Åre värd för Junior-VM och 2018 arrangeras Världscupfinal.

För ytterligare information:

Niclas Sjögren, Destinationschef SkiStar Åre Tel. +46 70 633 90 51