Enligt en färsk undersökning genomförd av Nordstat är den viktigaste faktorn när man väljer skidort priset på boendet. Foto: Vemdalens SkiStar Lodge.

Högt tryck hos SkiStar inför sportloven - Skandinavien lockar utländska gäster

Fjällturismbolaget SkiStar, marknadsledande i Skandinavien inom alpin fjällturism,
rapporterar en ökning på 4 procent jämfört med föregående år för sportlovsveckorna*. Detta visar att skidsemester står sig stark även i en svag konjunktur. Det är gäster från flera utländska marknader som står för den största tillväxten. En helt ny färsk svensk undersökning visar också att det är priset på boendet som avgör när svenskarna bokar sin skidresa.

Det ökade intresset för att spendera sportlovet i fjällen är stort. I Danmark finns ökningar i alla regioner även om den sydliga delen ökar mest. Stora ökningar från Tyskland, England, Holland och Finland rapporteras också. Detta tyder på att åka på skidsemester norröver ökar i attraktionskraft.

- Det är oerhört glädjande att skidsemester står sig stark i dessa tider och att vi som turistnäring bidrar till ökad inkommande turism vilket får en positiv effekt på samhällsekonomin. Vi ser fram emot att sportloven startar snart så vi får ta hand om alla sportlovsgäster, säger Stefan Sjöstrand VD på SkiStar.

Enligt en färsk undersökning genomförd av Infostat, där 1500 intervjuer genomfördes, är den viktigaste faktorn när man väljer skidort priset på boendet, som också är den största utgiften under skidsemestern. Pris på liftkort är den femte viktigaste faktorn. Den minst viktigaste faktorn är möjlighet till off pist-åkning.

- Vi vet att själva boendet är av stor betydelse vid bokning av en skidsemester. Många har önskemål om läge, storlek och faciliteter i närheten av boendet samt önskemål om bastu står högt. Något vi ser växer är lördagsbyte vilket är ett trendbrott då fjällresan historiskt haft söndagen, säger Stefan Sjöstrand VD på SkiStar.

Trots det höga trycket på skidsemester under sportlovsveckorna finns det fortfarande chans att spendera sportlovet i fjällen.

Här följer några aktuella boendetips:

- Vemdalen: 15 220 kr (hel sportlovsvecka)

- Åre: 14 995 kr (hel sportlovsvecka)

- Sälen: 15 480 kr (hel sportlovsvecka)

Alla exempel ovan är minst 4 bäddar, ski in/out samt inkluderas avresestädning. Mer aktuella boenden att boka för sportloven finns här

Paket med boende och SkiPass: från 2 245 kr/vuxen (fyra nätter)

Ökningar per marknad:

Danmark: +24 %

Storbritannien: +144 %

Nederländerna: +75 %

Finland: +11 %

Om undersökning genomförd av Infostat, läs mer här

*Ankomster inför v.7, 8, 9 och 10.