Kommentar kring påstådda uppgifter i SVT om att personal jobbar sjuka i Sälen

Idag har det framkommit uppgifter i SVT Dalarna om att personal i Sälen ska ha tvingats jobba trots sjukdom. Det är stämmer inte vad gäller SkiStars verksamhet i Sälen. SkiStar Sälen är den största arbetsgivaren i Sälen och driver skidanläggningarna i de fyra skidområdena Lindvallen, Högfjället, Tandådalen och Hundfjället. Vi som arbetsgivare har denna säsong tagit ett stort ansvar med anledning av coronapandemin och gör allt vi kan för att det ska vara tryggt och säkert hos oss både för gäster, medarbetare och invånare.

Vi följer de rekommendationer och riktlinjer som finns vid misstänkt covidsmitta. Vi skulle aldrig tvinga en medarbetare att jobba om man är sjuk eller att gå tillbaka till arbetet för tidigt enligt de regler som gäller från myndigheterna. Våra rutiner vid sjukdom ser ut som följer:

• Om en medarbetare blir sjuk så testas denne enligt de rekommendationer som finns från regionen och FHM samt vid positivt resultat följer vi även riktlinjer för hemisolering och regler för återgång i arbete.
  • Bor man i ett personalboende så blir man direkt förflyttad till karantänsboende i väntan på provsvar och under sjukperioden. Även de som bor med en smittad person sätts också i hemkarantän enligt FHMs riktlinjer.
  • Vi har löpande dialog med vården i vår region och genomför tillsammans med dem smittspårning vid eventuella konstaterade fall av covid-19.
  • I vårt förebyggande arbete har vi anpassat våra arbetsplatser, t e x antal som får vistas i fikarum, allmänna utrymmen och kontor. Hemarbete gäller för alla tjänster där detta är möjligt för att begränsa smittspridningen.

Så vi arbetar med trygghet och säkerhet på våra destinationer denna vintersäsong.

För frågor från media, kontakta gärna:

Petra Hallebrant, PR- och kommunikationschef, SkiStar AB, petra.hallebrant@skistar.com, tfn 0729-637 332.

SkiStar AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, segment Mid Cap. Koncernen äger och driver alpina skidanläggningar i Sälen, Åre och Vemdalen samt Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge samt St Johann in Tirol i Österrike. Marknadsandelen är i Sverige 53 %, i Norge 29 % och totalt i Skandinavien 43%. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Verksamheten delas in i två segment; Drift av skidanläggningar och Fastighetsutveckling & exploatering.