Magiska snöförhållanden på SkiStars destinationer: Fortsatt fokus på trygghet och säkerhet

Efter de första veckorna av vinterns högsäsong är förhållandena för SkiStar i Sälen, Vemdalen och Åre bättre än någonsin med massor av snö, öppna backar och liftar. Dessutom har den coronasäkrade öppningen i december visat sig vara mycket uppskattad av SkiStars gäster. Gästundersökningarna ger höga betyg på trygghet och säkerhet denna annorlunda och coronaanpassade vintersäsong.

Den senaste tidens kyla och kraftiga nederbörd i form av snö har gjort att förhållandena på SkiStars skidorter i Sverige just nu är fantastiska. De snöiga fjällandskapen är sagolika och backarna är välpreparerade med mycket snö för alla skidentusiaster. I Åre har det t ex under de senaste dygnen fallit närmare 40 cm nysnö vilket gjort att SkiStar gått ut med en så kallad ”pudervarning”. Även SkiStar Sälen är nu uppe i ett snödjup på 90 cm och har fått 23 cm nysnö. Prognosen framåt ser stabil ut med både kyla och sol.

- Att vara utomhus i friska luften är många som uppskattar så här i vintertider, inte minst alpin skidåkning som är en kontaktfri utomhusaktivitet. Som Folkhälsomyndigheten tidigare betonat är risken att smittas av covid-19 utomhus liten, t ex i backen eller i liften när du håller avstånd. Lägg till en magisk fjällmiljö med de bästa förhållandena just nu så får du en minnesvärd och coronasäker upplevelse hos oss under de kommande veckorna, säger Stefan Sjöstrand, vd för SkiStar AB.

Coronasäkrade skidorter uppskattas av gästerna

Inför vintersäsongens öppnande i december hade SkiStar arbetat intensivt under hela hösten genom destinationsbolagen på skidorterna tillsammans med lokala och nationella aktörer såsom näringen, vården, räddningstjänsten, Länsstyrelserna samt branschorganisationen SLAO och FHM för att coronasäkra samtliga destinationer. Resultatet blev en rad försiktighetsåtgärder och riktlinjer för att göra det tryggt och säkert för gäster, medarbetare och ortsbefolkningen. Efter säsongens jul- och nyårshelger kan man därför konstatera att arbetet hittills varit mycket framgångsrikt.

- Med facit i hand kan vi dra slutsatsen att vårt hårda arbete med att coronasäkra våra destinationer har gett ett mycket bra resultat under vintersäsongens första veckor. Vår senaste gästundersökning visar hittills att hela 90% av gästerna har ett positivt helhetsintryck av sin vistelse och så många som 85% uppger att de har känts tryggt och säkert att åka skidor hos oss i år med anledning av de anpassningar vi gjort*. Jag vill därför passa på att tacka alla gäster som har följt våra försiktighetsåtgärder, hållit avstånd och att vi också har tagit ett gemensamt ansvar för att minimera spridningen av coronaviruset. Det tar vi nu med oss i vårt fortsatta viktiga arbete under säsongen som bara har börjat, avslutar Stefan Sjöstrand.

I gästundersökningen uppger dessutom 88% att de i mycket hög eller ganska hög utsträckning har följt de rekommendationer som har funnits lokalt på skidorten. I samma undersökning svarade 90% att de också undvikit köer och trängsel genom att ladda på sitt SkiPass direkt i mobilen via SkiStars app eller på skistar.com. Hela 84% av gästerna berättar att de har checkat in och ut till sitt boende digitalt genom de nyckelboxar som installerats inför denna säsong eller låst upp sitt boende själva direkt med hjälp av mobilen.

* SkiStars gästundersökning skickas ut via e-post till samtliga i samband med hemresan. Siffrorna är en sammanställning av totalt över 7000 svar under perioden v.52 t.o.m. v.1.

Alla SkiStars försiktighetsåtgärder hittar du på skistar.com/corona

*Samtliga öppettider, fakta och liftar, pister och väder uppdateras löpande på skistar.com/vader-backar

För frågor från media, kontakta gärna:

Petra Hallebrant, PR- och kommunikationschef SkiStar AB, petra.hallebrant@skistar.com, +46 280 841 60

SkiStar AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, segment Mid Cap. Koncernen äger och driver alpina skidanläggningar i Sälen, Åre och Vemdalen samt Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge samt St Johann in Tirol i Österrike. Marknadsandelen är i Sverige 53 %, i Norge 29 % och totalt i Skandinavien 43%. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Verksamheten delas in i två segment; Drift av skidanläggningar och Fastighetsutveckling & exploatering.