Nu öppnar nya upplevelsecentret Experium i Sälen

– Aktiviteter, nöjen och avkoppling under ett och samma tak

Den 13 december öppnar Experium i Lindvallen Sälen. Experium innehåller allt från äventyrsbad, inomhussurfing, spa, bastuvärld, bowling, lekrum, spel, 3D-bio, gym, shopping samt flertalet barer och restauranger. Experium har kostat cirka 360 miljoner kronor att bygga och är en av de största satsningarna någonsin i den Skandinaviska fjällvärlden.

– Experium är en jätteinvestering i svensk turism och kommer att ha stor betydelse för Sälen som semesterdestination. Vi vill erbjuda nya upplevelser även efter en dag fylld med skidåkning. Experium har öppet året om och vi hoppas kunna attrahera cirka en miljon gäster per år, säger Henrik Linusson VD Experium AB.

Experium ligger vid Snötorget i Lindvallen, Sälen – ett populärt vinterresmål för barnfamiljer, som tack vare det nya upplevelsecentrumet kommer att få ytterligare mervärden under semestern. Med äventyrsbad, lekland, bowlingbanor, foodcourt och bio är Experium ett paradis för barnen. Samt för mamma och pappa – eftersom byggnaden även rymmer spa, bastuvärld, shopping, gym och flera barer. Bland annat en 16 meter lång ferrariröd sportbar där det på eftermiddagarna bjuds på en lite lugnare afterski. En av de populäraste attraktionerna i äventyrsbadet väntas bli Sveriges första vågsurfningsmaskin, en så kallad Flowrider.

– Barnfamiljer är självklart en naturlig målgrupp för oss. Men Experium kommer även att locka kompisgäng som vill göra något kul ihop eller företag som vill ha en inspirerande konferens. Det som är gemensamt för dagens skidåkare är att man söker aktivering även efter liftarnas stängning, fortsätter Henrik Linusson.

Anläggningen kommer att vara öppet året runt, och blir därför ett bra komplement för de som under sommaren besöker Sälen för downhill-cykling, fjällvandring och fiske. Dessutom har Experium alla förutsättningar för lyckade konferenser och events.

Experium sträcker sig över totalt fyra våningsplan. Den rustika inredningen för tankarna till Rocky Mountains i Colorado. Fjället har gett inspiration till byggnadens design som på ett naturligt sätt smälter in i den omgivande miljön. Huset bygger på en avancerad träbyggnadsteknik som ställt stora krav på såväl arkitekter som byggföretag.

Experium i siffror

Den totala investeringen i Experium beräknas vara drygt 360 miljoner kronor. Första året väntas cirka en miljon besökare till Experium och omsättningen beräknas hamna kring 80 Mkr. Totalt räknar man med att Experium kommer att skapa cirka 100 arbetstillfällen i Sälen med 15 helårsanställningar och 85 säsongsanställningar.

Bakom Experium står SkiStar samt Ulf och Bo Eklöf, bröderna som bland annat etablerat Stadium.
Ulf & Bo Eklöf Invest AB och SkiStar AB äger vardera 50 procent av Experium AB.

Högupplösta pressbilder från Experium finns att ladda ned på:

www.mynewsdesk.com/se/pressroom/skistar-saelen

För hjälp med bilder och praktisk information, vänligen kontakta:

Staffan Tell, mobil: 0733 67 66 85, e-post: staffan@wenderfalck.com

För mer information om Experium, vänligen kontakta:

Henrik Linusson, vd för Experium AB, mobil: 070-512 30 66, e-post: henrik.linusson@skistar.com

Cecilia Rönnquist, marknads- och försäljningschef för Experium AB, mobil: 070 218 03 48, e-post: cr@skistar.com

Fakta om Sälen

Sälen är Sveriges näst största turistsmål med cirka två miljoner besök per år. Turistnäringen i området Sälen och Malung omsätter årligen knappt 2 miljarder kronor. Skidområdet i Sälen är bland de största i Skandinavien. I områdena Lindvallen, Högfjället, Tandådalen och Hundfjället finns 111 nedfarter och 93 liftar. Huvudmålgruppen för Sälen är barnfamiljer som erbjuds ett antal familjevänliga produkter och tjänster såsom all inclusive och barnvagnspassning. Med det nya upplevelsecentrumet Experium blir Sälen på allvar en året-runt-destination som erbjuder spännande upplevelser för hela familjen sommar som vinter.