SkiStar Vemdalen: Nu rullar nattågen till Härjedalen igen

Destination Vemdalen erbjuder i vinter sina gäster från Sydsverige och västkusten en bekväm resa med nattåg direkt in i Vemdalens skidområde. Den 17 januari 2012 klockan 18.00 avgår Veolia med SNÖTÅGET från Malmö central via Lund, Hässleholm och Göteborg till Mora. Där tar Inlandsbanan över och drar tåget till Vemdalen (Röjan) för en kort busstransfer till skidområdet (Klövsjö 11 km , Vemdalsskalet 22 km) med ankomst klockan 9.00.

– Det var länge sedan sist men nu rullar äntligen nattågen på den anrika Inlandsbanan. Vi tror att tåget återigen ska komma att spela en betydande roll för Härjedalens turismutveckling. Den äldre generationen minns säkert de stora ankomsterna med turister till Sveg, Röjan, Vemdalen och Hede. Det är både miljömedvetenheten, resekomforten och reseeffektiviteten som gör att satsningen återigen fått liv och att det är en marknadsfördel att kunna transportera större volymer långvägagäster till Härjedalsfjällen, säger Peter Ekholm, projektledare kommunikationer, Destination Vemdalen.

I vinter körs tåget bara en vecka då det råder brist på ligg- och sovvagnar. Inför vintern 2013 kommer vi därför tillsammans med operatörerna Veolia och Inlandsbanan investera i nya liggvagnar, avslutar Peter.

– Tåget kommer att innebära en rejäl komforthöjning för våra långväga gäster från södra Sverige. Det öppnar också upp tillgängligheten för Vemdalen på en ny marknad, säger Torgny Svensson, på SkiStar Vemdalen.

– Det har pratats om det här i flera år nu och nu har vi äntligen kommit i mål och det blir verklighet. Det är viktigt för hela destinationen att vi förenklar resandet för gäster från södra Sverige. Tåget till Röjan är också ett miljövänligt alternativ där man dessutom sover bort restiden, säger Andreas Edholm, vd Destination Vemdalen AB.

För mer information

Peter Ekholm, projektledare kommunikationer, Destination Vemdalen. Tel. 070-311 38 88

Andreas Edholm, VD Destination Vemdalen. Tel 070-209 02 31

Fakta Snötåget

Snötåget är ett samarbete mellan Veolia, Inlandsbanan, Härjedalens och Bergs kommun, Destination Vemdalen och Skistar Vemdalen.

Resan i januari ska ge svar på hur en utökad trafik mellan Malmö-Vemdalen ska hanteras under vintersäsongen 2012-2013.

Hitresa sker tisdagen den 17 januari kl. 18.00 från Malmö med ankomst Röjan 09.00.

Hemresa sker lördagen den 21 januari kl 19.00 från Röjan med ankomst i Malmö kl 11.00.

Priset för en enkelresa på premiärturen blir 599kr från Malmö till Vemdalen. För barn t.o.m. 15 år blir priset 299 kr för en enkelresa.

Redan nu kan man boka resan på Veolias hemsida www.veoliatransport.se och som paket med boende och skipass hos www.skistar.com/vemdalen