NYTT REKORDRESULTAT OCH FORTSATT STARK HEMESTERTREND

NYTT REKORDRESULTAT OCH FORTSATT STARK HEMESTERTREND

Tredje kvartalet

• Nettoomsättningen för det tredje kvartalet ökade med 513 MSEK, 50 procent, jämfört med föregående år till 1 536 MSEK (1 023).
  • Resultat efter skatt för det tredje kvartalet förbättrades med 400 MSEK, 1 022 procent, jämfört med föregående år till 439 MSEK (39).
  • Resultat per aktie uppgick till 5,60 SEK (0,60).

Första nio månaderna

• Nettoomsättningen för niomånadersperioden ökade med 1 363 MSEK, 54 procent, jämfört med föregående år till 3 868 MSEK (2 505).
  • Resultat efter skatt för niomånadersperioden ökade med 723 MSEK, 471 procent, jämfört med föregående år till 876 MSEK (153).
  • Resultat per aktie uppgick till 11,21 SEK (2,17), en ökning med 416 procent.

Väsentliga händelser under perioden och efter periodens utgång

• SkiStar har beslutat om ytterligare investeringar inför nästa verksamhetsår. 67 MSEK investeras i nya sommaraktiviteter till bolagets destinationer. Detta således utöver de sedan tidigare kommunicerade investeringarna inför nästa verksamhetsår om 555 MSEK som avser bl.a. omfattande ersättningsinvesteringar och moderniseringar, med ett extra fokus på snökapacitet, samt nya liftar i syfte att vindsäkra SkiStar Åre.
  • SkiStar hade för första gången över sex miljoner skiddagar på sina destinationer under vintersäsongen. Antalet skiddagar uppgick till 6 031 000, vilket är en ökning med tio procent jämfört med den tidigare rekordsäsongen 2018/19.

Som en kommentar till aktuellt läge i SkiStar säger vd Stefan Sjöstrand:

Ytterligare en vintersäsong har passerat och när vi sammanfattar den kan vi konstatera att SkiStar gör sitt bästa niomånadersresultat någonsin med ett resultat före skatt på 1 134 MSEK, vilket är 883 MSEK bättre än föregående år. Det är mycket glädjande att vi under vintersäsongen slog rekord i antalet skiddagar, 6 031 000, vilket är en ökning med tio procent jämfört med den tidigare rekordsäsongen 2018/19, det vill säga före pandemin. Vi har samtidigt haft en mycket stark tillväxt i samtliga alpina produkter såsom SkiPass, +54%, och skidhyra, +78%, samt rekordförsäljning i vår sportbutiksverksamhet, +38%. Det visar att intresset för vår kärnverksamhet – alpin skidåkning i den skandinaviska fjällvärlden – fortsatt är väldigt stort.

Den sena påsken var i år särskilt gynnsam med både besöksrekord och fina förhållanden med strålande väder till glädje för många gäster. Jag är också väldigt stolt över att våra gäster fortsatt är nöjda med vistelsen hos oss: åtta av tio uppger att vi bidragit till en minnesvärd fjällupplevelse i vinter. Våra medarbetare är givetvis en bidragande faktor till framgången och nio av tio av dessa anger dessutom att de trivs på jobbet.

Att fler väljer att semestra hemma i Skandinavien är uppenbart också denna sommar. Med SkiStar Sports & Adventures som erbjuder en aktiv semester för hela familjen sommartid ser vi en positiv trend även i år med ett bokningsläge på + nio procent, mätt i antalet bokade objektsnätter via SkiStar jämfört med samma period föregående år. SkiStar Sälen och Åre har redan öppnat upp sommarsäsongen med flera nyheter inom MTB-cykling, liftburen vandring och klätterparker för alla nivåer. Idag öppnar vi i Trysil med en tredubbling av kapaciteten för liftburen trailcykling denna sommar. Till midsommarhelgen öppnar dessutom nya Stockholm Hammarbybacken med nya attraktioner såsom klätterpark, Mountain Coaster och Mountain Tube. Där är vi också först ut i Sverige med modern sommarskidåkning senare i sommar: en året-runt-satsning för alla stockholmare och besökare i huvudstaden.

Genom att knyta till oss folkkära idrottspersonligheter såsom Nils van der Poel och Charlotte Kalla som produkt- och affärsutvecklare och ambassadörer bygger vi dessutom stor framgång och attraktion till SkiStar och fjällturism med fokus på att också få fler människor i rörelse och därmed fler gäster på våra destinationer. Vår position som den ledande semesterarrangören för Skandinavien hela året stärks därmed ytterligare.

Arbetet med att genomföra vår hållbarhetsstrategi fortsätter med ökad takt mot målsättningen 2030. Det gynnsamma resultatet för skiduthyrning under perioden är dessutom positivt ur en klimatsynpunkt och en viktig del i vår cirkulära omställning. Under det gångna kvartalet har vi inlett ett samarbete med Håll Sverige och Hold Norge Rent för att tillsammans hålla fjället rent och städa naturen från skräp. För att minska våra utsläpp ytterligare har vi äntligen introducerat de första serietillverkade eldrivna snöskotrarna i världen, först ut i Sälen. För hela driften innebär skiftet minskade utsläpp på elva procent under en vintersäsong.

Jag hoppas verkligen att hela branschen följer efter, så att vi tillsammans arbetar för att bevara våra vita vintrar även i framtiden. Givet ett osäkert världsläge och påverkan även på våra målgruppers hushållskassor framöver kan det vara svårt och komplext att förutspå framtiden. Det gör att även bokningsläget inför vintersäsongen 2022/23 är svårare att förhålla sig till. Samtidigt är det glädjande att vi har ett bokningsläge på +20 procent till kommande vinter, jämfört med samma period inför den senast jämförbara normala säsongen innan pandemin, 2019/20.

Trots oro och osäkerhet i vår omvärld känner jag mig trygg i att vi fortsatt har en stabil och solid verksamhet och erbjuder produkter som uppskattas och starkt efterfrågas av våra gäster även i kristider. SkiStars framgångsrecept är, och kommer vara, att vara flexibel att hantera olika scenarier, något som inte minst pandemin vi gått igenom hittills och den fortsatta hemestertrenden är ett bevis på.

Stefan Sjöstrand

Telefonkonferens och webbpresentation

I samband med rapporten håller SkiStar en telefonkonferens med webbpresentation. Verkställande direktör Stefan Sjöstrand och ekonomi- och finansdirektör Anders Örnulf presenterar och kommenterar rapporten.

Fredagen den 17 juni 2022 klockan 10.00 CEST. Ring in på:

SE: +46 8 519 993 83,

NO: +47 235 002 36,

UK: +44 33 330 090 31,

US: +1 646 722 49 04.

Webbsändning: https://financialhearings.com/event/43424. Presentationen och en inspelad version av webbsändningen kommer att finnas tillgänglig på samma webbplats efter sändningen.

Denna information är sådan som SkiStar AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom nedanstående kontaktpersoners försorg för offentliggörande den 17 juni 2022 klockan 07.15 CET.

Ytterligare information lämnas av:

Stefan Sjöstrand, Verkställande direktör, tel +46 (0)280 841 60.

Anders Örnulf, Ekonomi- och finansdirektör, tel +46 (0)280 841 60.