Över 1 000 fler sökte arbete hos SkiStar till vintern 2023/24.

Ökat intresse för vintersäsongens jobb hos SkiStar - Över 1 000 fler än föregående år

Fjällturismbolaget SkiStar som är marknadsledande i Skandinavien inom alpin fjällturism, gläds åt det positiva gensvaret på rekryteringen inför den kommande vintersäsongen. Med över 8 000 ansökningar till säsongsjobb, en ökning med över 1 000 fler ansökningar från föregående år, visar klart och tydligt det stora intresset för att arbeta hos fjällturismbolaget.

- Vi är en av Skandinaviens största arbetsgivare bland unga 18-24 år och det är vi oerhört stolta över. För många unga är det här ett viktigt insteg i arbetslivet. Det ökade intresset är också ett kvitto på att vårt varumärke attraherar många unga, säger Camilla Sundqvist, HR Direktör, på SkiStar.

Intresset för tjänster inom hotell- och restaurangområdet är stort, där SkiStar har fått in närmare 2 000 ansökningar. Särskilt positivt är att kockyrket lockar till sig kompetenta kandidater efter flera svåra år. Detta bekräftar att bolagets ansträngningar för att erbjuda en kreativ och attraktiv arbetsmiljö inom restaurangområdet uppskattas av sökande.

- Vi har träffat nära 2 000 potentiella kandidater i digitala intervjuer. Resultatet av detta kommer att landa i att vi anställer över 1 000 nya kollegor inför säsongen. Vi har ungefär 60 % återkommande säsongsmedarbetare, vilket är ett erkännande av att vi är en uppskattad arbetsplats, säger Camilla Sundqvist, HR Direktör, på SkiStar.

Vad gör SkiStar till en attraktiv arbetsplats? Förutom att vara en lärorik arbetsplats i fjällmiljö, erbjuder bolaget även en social arbetsmiljö där möjligheter till att leva aktivt finns vilket är viktigt för folkhälsan. SkiStar strävar efter att skapa en gemenskap där medarbetarna utvecklas och trivas.

SkiStar ser fram emot att välkomna såväl de återkommande som de nya medarbetarna och tillsammans skapa en vintersäsong fylld med möjligheter att lära sig om arbetslivet i en av Sveriges största basnäringar - turism.

Fortsatt stark efterfrågan till vintern
Trots konjunkturläget och utmanande ekonomiska tider för många hushåll fortsätter den starka efterfrågan på fjällsemester i vinter. Mätt i antalet bokade objektsnätter meddelade SkiStar den 3 oktober att vinterns bokningsläge är +7 procent, jämfört med samma tidpunkt föregående år.

För mer information:

Camilla Sundqvist, HR Direktör SkiStar