Rekordstarkt helårsresultat - stark vintersäsong väntas

Rekordstarkt helårsresultat - stark vintersäsong väntas

SKISTAR BOKSLUTSKOMMUNIKÉ SEPTEMBER 2021-AUGUSTI 2022

FJÄRDE KVARTALET

• Nettoomsättningen för det fjärde kvartalet ökade med 40 MSEK, 22 procent, till 224 MSEK (184) jämfört med föregående år.
  • Resultat efter skatt för det fjärde kvartalet minskade med 292 MSEK, 364 procent, till -212 MSEK (80) jämfört med föregående år som påverkades positivt från reavinst av fastighetstransaktion om 198 MSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till -2,70 SEK (0,87).

HELÅRET

• Nettoomsättningen för helåret ökade med 1 404 MSEK, 52 procent, till 4 092 MSEK (2 689) jämfört med föregående år.
  • Resultat efter skatt för helåret ökade med 431 MSEK, 184 procent, till 665 MSEK (234) jämfört med föregående år.
  • Resultat per aktie uppgick till 8,50 SEK (3,04), en ökning med 180 procent.
  • Styrelsen föreslår fördubblad vinstutdelning jämfört med föregående år, dvs. 3,00 SEK (1,50) per aktie, motsvarande totalt 235 MSEK (118).

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER PERIODEN OCH EFTER PERIODENS UTGÅNG

• Stor efterfrågan på fjällsemester året runt har tillsammans med slopade reserestriktioner bidragit till ökade intäkter i kärnverksamheten under verksamhetsåret. Samtliga destinationer har haft besöksrekord under vintersäsongen, vilket medfört både ökat antal skiddagar och rekordförsäljning av samtliga produkter kopplade till den alpina skidåkningen, såsom SkiPass, skidhyra och försäljning i sportbutikerna.

• Bokningsläget inför vintersäsongen är sju procent högre än vid motsvarande tidpunkt inför 2019/20, dvs. säsongen före pandemin.

• SkiStar investerar över 600 MSEK i kärnverksamheten inför 2022/23 i syfte att höja attraktionskraften i bolagets anläggningar för att möta gästernas fortsatt starka efterfrågan. Utöver driftsinvesteringar har SkiStar förvärvat ett markområde om totalt 400 hektar i Vemdalen som är idealiskt för fortsatt utveckling av populära Vemdalsfjällen.

Som en kommentar till aktuellt läge i SkiStar säger vd Stefan Sjöstrand:

Under våren 2020 beslutade vi om en uppdaterad strategi med fokus på Skandinavien och fjällturism året runt. Det visade sig vara ett framgångsrikt vägval. När vi idag stänger verksamhetsåret 2021/22 har transformationen bidragit till att vi idag är ett starkare och mer välmående bolag med god likviditet, starkare balansräkning, bättre lönsamhet, nöjdare gäster, fantastiska medarbetare och ett starkare varumärke än innan pandemin.

Vårt helårsresultat är det bästa i bolagets historia. Omsättning och resultat ökade inom samtliga affärsområden och vi redovisar ett resultat före skatt på 866 MSEK, 619 MSEK bättre än föregående år. Det ger oss ett starkt kassaflöde och förutsättningar att fortsätta bygga ett framgångsrikt SkiStar även kommande år med fler satsningar och investeringar för framtiden.

Ompositioneringen till den ledande semesterarrangören för Skandinavien har gått bättre och snabbare än förväntat, mycket tack vare stark framdrift inom affärsutveckling och digitalisering med snabbare och effektivare processer. Idag står digitalt köp av SkiPass för 75 procent av den totala SkiPass-försäljningen. Basen för vår affärsmodell och främsta försäljningskanal är våra digitala plattformar med skistar.com som nav, där vi under verksamhetsåret hade 28 miljoner besök.

Vår satsning på året runt har bidragit till både ökad omsättning under det fjärde kvartalet och dessutom 21 procent nya gäster, vilket ger en tillväxtpotential för framtiden även vintertid. Med våra sex destinationer, inklusive nya Stockholm Hammarbybacken, har vi under perioden bland annat slagit rekord med SkiStar Mountain Coaster – över 40 000 åk bara på två månader, vilket är unikt. Här finns även Sveriges första, moderna, alpina skidarena på konstgräs – SkiStar SummerSki som öppnade upp i början av september.

Att avyttra våra hotellfastigheter och vissa marktillgångar till det gemensamägda bolaget Skiab Invest AB har visat sig vara lyckat, både utifrån en starkare balansräkning men också med en tydlig hotelldrift inom SkiStar, samtidigt som vi kan ha en snabbare exploatering på våra destinationer.

Vår sportshopverksamhet går mot strömmen jämfört med många andra aktörer och har en fortsatt stark tillväxt både online på skistarshop.com (+25%) och i våra fysiska butiker (+50%).

Vi håller fast vid vårt hållbarhetsmål att minska vår klimatpåverkan med 50 procent till 2030 och har under året gått över till att endast driva våra pistmaskiner på HVO100 (förnybar diesel) även i Norge, trots ökade bränslepriser. Ett viktigt steg i vår elektrifieringsresa är att vi i år har elsnöskotrar i driften och arbetar för framtidens förnybara pistmaskiner. Vi har arbetat långsiktigt med våra elavtal till rimliga nivåer genom portföljförvaltning, vilket skapar trygghet både på kostnadssidan och för våra gäster, då vi inte har tvingats till större prisjusteringar.

Att sätta fler människor i rörelse är en viktig del i vårt hållbarhetsarbete. Tack vare ökningen av antalet skiddagar och aktivitetstillfällen med 37 procent under verksamhetsåret är vi på god väg att kunna nå målet om sju miljoner till 2030.

SkiStar fortsätter att investera för framtiden. Under 2022/23 investerar vi över 600 MSEK i bättre och modernare fjällanläggningar, i digital utveckling och en fortsatt året-runt-verksamhet. Det inkluderar en satsning på nya snösystem för att långsiktigt säkerställa vår kärnverksamhet alpin skidåkning. Vi är också mycket glada över vår senaste investering i en sexstolslift - Stjärnliften i Åre, som kommer att öka kapaciteten avsevärt i skidområdet; ett viktigt steg i utvecklingen av vår näst största och mycket populära destination Åre. Vårt senaste förvärv av Klyftvallen, ett markområde på 400 hektar, är idealiskt för både alpin skidåkning och sommaraktiviteter i attraktiva Skalspasset i Vemdalsskalet. Det ger även exploateringsmöjligheter för mycket attraktiva fjällnära boendeformer tillsammans med många andra spännande utvecklingsprojekt.

Vi planerar en normal öppning av vintersäsongen 2022/23 och kan, trots den oro som finns i omvärlden, konstatera att bokningsläget (mätt i antalet bokade objektsnätter genom SkiStars logiförmedling) är +7 procent jämfört med samma tidpunkt inför vintersäsongen 2019/20, vilket är den senast jämförbara vintersäsongen innan pandemin. Extra glädjande är att våra danska och svenska gäster är tillbaka starkt i Norge.

Framtiden ser ljus ut med en fortsatt mycket stark efterfrågan på en aktiv semester i den skandinaviska fjällvärlden, där vi skapar minnesvärda fjällupplevelser för våra gäster. Jag ser med stor tillförsikt fram emot en lång vintersäsong på alla våra destinationer med vår viktiga kärnprodukt och bolagets DNA – alpin skidåkning – i fokus.

Stefan Sjöstrand, verkställande direktör

Webbpresentation och telefonkonferens

I samband med rapporten håller SkiStar en webbpresentation och telefonkonferens. Verkställande direktör Stefan Sjöstrand och ekonomi- och finansdirektör Anders Örnulf presenterar och kommenterar rapporten.

Tisdagen den 4 oktober 2022 klockan 10.00 CET. Ring in på:

SE: +46856642692,

NO: +4723963688,

UK: +443333009268,

US: +16467224903.

Webbsändning: https://financialhearings.com/event/43425. Presentationen och en inspelad version av webbsändningen kommer att finnas tillgänglig på samma webbplats efter sändningen.

Denna information är sådan som SkiStar AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Denna information lämnades genom nedanstående kontaktpersoners försorg för offentliggörande den 4 oktober 2022 klockan 07.15 CET.

Ytterligare information lämnas av:

Stefan Sjöstrand, Verkställande direktör, tel +46 (0)280 841 60.

Anders Örnulf, Ekonomi- och finansdirektör, tel +46 (0)280 841 60.