SkiStar Åre: Alpina världscupcirkusen till Åre

SkiStar Åre: Alpina världscupcirkusen till Åre

Det är en vecka kvar till den alpina världscupcirkusen kommer till Åre för tävlingar i slalom och storslalom.

18 nationer och 93 åkare är i dagsläget anmälda och för Åre är det den 85-86:e världscuptävlingen som arrangeras.

Tretton internationella TV- och radiokanaler rapporterar från plats. Landslagen med personal är 270 stycken och antalet volontärer uppgår till 298 personer. Hela världscupcirkusens verksamhet kommer att vara samlad under ett och samma tak, Tott hotell i Åre.

Tävlingarna genomförs i Sveriges alpina nationalarena som färdigställts under hösten.

- Det är alltid lika intensivt och roligt när världscupen sveper in i byn. Underlaget i arenan är mycket bra och kommer att ge rättvisa tävlingar för våra atleter säger Nalle Hansson, Tävlings- och Arenaansvarig vid World Cup Åre AB.

Tävlingarna går av stapeln den 9-10 mars och blir en helg fylld av tävlingar och sportlovsaktiviteter i Åre.

Tävlingarna har fri entré och vid sidan av dessa arrangeras en rad aktiviteter i målområdet.

För mer information kontakta:
Nalle Hansson, Tävlings- och Arenaansvarig, World Cup Åre, +46 70 5881616
Karin S Halvarsson, Media- och Infoansvarig, World Cup Åre AB, + 46 76 8282007

www.worldcupare.com

SkiStar AB (publ), vars B-aktier är noterade på Nasdaq OMX Mid Cap Stockholm, äger och driver skidanläggningar på alpindestinationerna Sälen, Åre och Vemdalen i Sverige samt Hemsedal och Trysil i Norge samt Hammarbybacken i Stockholm. Marknadsandelen är i Sverige 50 %, i Norge 29 % och totalt i Skandinavien 41 %. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Övriga verksamheter är logiförmedling, skidskola och skiduthyrning.