SkiStar AB: Bokslutskommuniké september 2013 - augusti 2014

SkiStar AB: Bokslutskommuniké september 2013 - augusti 2014

Ökad lönsamhet och stark uppgång i bokningsläget motsvarande fem procent

Fjärde kvartalet

· Nettoomsättningen för det fjärde kvartalet uppgick till 55 MSEK, en ökning med 7 MSEK jämfört med föregående år.

· Resultat efter skatt ökade med 10 MSEK jämfört med det fjärde kvartalet föregående år och uppgick till - 126 MSEK.

· Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till - 3:21 (- 3:48) för det fjärde kvartalet.

Helåret

· Nettoomsättningen för helåret 2013/14 uppgick till 1 667 (1 665) MSEK och påverkades negativt med 25 MSEK till följd av den svagare norska kronkursen.

· Resultat efter skatt för helåret ökade med 25 MSEK jämfört med föregående år och uppgick till 162 MSEK.

· Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 4:14 (3:49) SEK, en ökning med 19 procent jämfört med föregående år.

· Styrelsen föreslår en aktieutdelning om 2:50 (2:50) SEK per aktie, motsvarande totalt 98 (98) MSEK.

Som kommentar till aktuellt läge i SkiStar säger VD Mats Årjes:

Under det gångna året har vi tagit initiativ för att bredda vår verksamhet, bland annat inom e-handel och konferens. Vi ser en ökad aktivitet inom fastighetsområdet där reavinsterna ökat samt att utvecklingen i våra intressebolag har varit god och bidragit till resultatförbättringen jämfört med förra året. Räntekostnader och skuldsättning har sjunkit samtidigt som soliditeten ökat.

Ett så gott som oförändrat antal skidåkande gäster de senaste fyra åren, ett scenario vi delar med stora delar av branschen, gör att vi ser ödmjukt på potentialen i en ökning av antalet gäster de kommande åren. För att stärka marginaler, öka lönsamhet och därigenom möjliggöra ytterligare
utveckling av vårt gästerbjudande genomförs koncernövergripande rationaliseringar, genom ytterligare samordning av verksamheten på våra fem destinationer.

Varje destination skall fortsatt behålla och utveckla sin unika karaktär och gästupplevelse inom ramen för vårt företag.

Vi är väldigt glada över att alpina VM 2019 kommer att arrangeras i Åre. Med goda erfarenheter från arrangemangen 2007 ser vi stora möjligheter till utvecklingen av Åre och vår verksamhet där.

Ett ytterligare steg i arbetet med en flygplats i Sälen-Trysilfjällen har tagits. SkiStar har tillsammans med de fyra destinationsbolagen i Sälen, Trysil, Idre och Engerdal förvärvat samtliga aktier i Sälen-Trysil Airport AB. Detta som ett naturligt steg i att utveckla en charterflygplats i regionen.

Vi ser en ökad efterfrågan på våra destinationer och bokningsläget för logi är fem procent högre jämfört med förra året.

Efter den varma fina sommaren ser vi fram emot en gnistrande och snörik vinter i pisterna.

Detta är SkiStar:

SkiStar är noterat på Nasdaq OMX Mid Cap Stockholm. Koncernen äger och driver alpina skidanläggningar i Sälen, Åre och Vemdalen i Sverige samt Hemsedal och Trysil i Norge. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum.

Ytterligare information lämnas av:

Mats Årjes, Verkställande direktör
Telefon: +46 (0)280 880 80

Åsa Wirén, Ekonomi- och finansdirektör
Telefon: +46 (0)280 880 90

SkiStar AB (publ), vars B-aktier är noterade på Nasdaq OMX Mid Cap Stockholm, äger och driver skidanläggningar på alpindestinationerna Sälen, Åre och Vemdalen i Sverige samt Hemsedal och Trysil i Norge samt Hammarbybacken i Stockholm. Marknadsandelen är i Sverige 49 %, i Norge 28 % och totalt i Skandinavien 39 %. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Övriga verksamheter är logiförmedling, skidskola och skiduthyrning.

SkiStar Pressjour

Presskontakt Öppen 2 dec 2024 t.o.m. 1 maj 2025 Övriga tider på året kontakta SkiStars kundservice 0771-84 00 00 +46 280 841 60