Åre 15 november 2023. Foto: SkiStar

SkiStar AB: Högt bokningstryck inför jullovet + 10 %. Idag öppnar även Åre och Trysil.

Den senaste månadens kyla har skapat optimala förutsättningar för att producera snö och snödjupet i fjällterrängen visar nu 35-65 cm. Redan i början av november slog SkiStars destinationer, Vemdalen och Sälen, upp portarna för säsongen. Nu är det alltså dags för Åre och Trysil att öppna för 166 respektive 156 dagar skidåkning. Fjällturismbolaget SkiStar som är marknadsledande i Skandinavien inom alpin fjällturism meddelar nu högre bokningstakt för jul, nyår och trettonhelgen.

- Vi är väldigt glada att kunna öppna så här tidigt. Med jullovet runt hörnet ökar bokningstrycket markant. Just nu ser vi en ökning på 10 %* jämfört med samma period föregående år. Detta bekräftar att allt fler väljer att fira jul, nyår eller trettondagsafton i fjällen, säger Stefan Sjöstrand VD på SkiStar.

Skidåkare som besöker Åre, Sälen, Vemdalen och norska Trysil kan nu se fram emot riktigt bra skidåkning tidigt. Hemsedal arbetar just nu med att färdigställa byggnationen av den nya liften Lodge Express och öppnar därför sina skidbackar en vecka senare, den 24 november. Trysil har öppet 156 dagar fram till 21 april och Åre erbjuder 166 dagar, avslutar enligt tradition skidsäsongen 1 maj.

- Att kunna öppna alla våra destinationer under november i kombination med att terrängen är klädd i vinterskrud så här tidigt är något unikt. Våra skidtestarhelger, där Vemdalen är först ut 23-26 november ser ut att bjuda på väldigt fin skidåkning. Nu välkomnar vi skidsverige samt gäster från utlandet till oss i vinter, säger Niclas Sjögren Berg Operationell Direktör på SkiStar.

Valutakursen spelar en viktig roll när det kommer till att välja semester i Skandinaviska fjällvärlden. Den nuvarande valutasituationen gör det ännu mer förmånligt för helt nya utländska gäster att upptäcka SkiStars destinationer och allt de har att erbjuda. Svenskar och norrmän ser ut att semestra på hemmaplan i vinter då det blir avsevärt mycket billigare än en utlandsresa och sen är fjällsemestern en väldigt stark tradition även i tider där ekonomin påverkas. Det finns fortfarande boende att boka under jullovsperioden, största utbudet just nu är trettonhelgen.

*SkiStars bokningsstatistik 15 november i jämfört med samma period föregående år.

Aktuella bilder som är knutna till pressreleasen är nytagna och daterade. De är fria för publicering i samband med nyheten.

Öppetdatum och fakta:

Åre: 17 november t.o.m. 1 maj

Vemdalen: 4 november t.o.m. 21 april

Sälen: 2 november t.o.m. 21 april. 17 november öppnar Gustavbacken. Nya 6-stolsliften Söderåsen Express öppnas 21 december. Info här

Trysil: 17 november t.o.m. 21 april

Hemsedal: 24 november t.o.m. 1 maj. Nya 6-stolsliften Lodge Express öppnas 15 december. Info här

Snödjup i terrängen 16 november:

Sälen: 65 cm

Åre: 37 cm

Vemdalen: 52 cm

Trysil: 39 cm

Hemsedal: 35 cm