SkiStar AB: SkiStar följer upp en aktiv vinter med en lika aktiv sommar

SkiStar AB: SkiStar följer upp en aktiv vinter med en lika aktiv sommar

Fåglarna kvittrar och det är grönt och barmark på SkiStars destinationer. Det går mot sommar i fjällen och en helt ny säsong fullspäckad med upplevelser och evenemang i Sälen, Åre, Vemdalen, Hemsedal och Trysil. Förutom vandring och cykling blir det tävlingar, festivaler och marknader. SkiStar bjuder in till en aktiv sommarsemester för både den korta och den långa vistelsen.

- Allt fler väljer att satsa på en aktiv semester såväl vintertid som sommartid. I svenska och norska fjällen finns den perfekta kombinationen av naturupplevelser, action och avkoppling. Pricka in ett av alla roliga evenemang så får semestern extra fart och fest, säger Linda Wasell, PR ansvarig SkiStar AB.

Sälen
Sommaren i Sälen kännetecknas av roliga evenemang för hela familjen. Både vuxna och barn kan delta i utmaningar och aktiviteter och uppleva Sälenfjällen utan snö.

1 juni går Långloppsutmaningen av stapeln som innebär att man cyklar tillsammans från Sälen till Mora och skänker 1 krona/minut till Cancerfonden. Loppet verkar för ett aktivt liv mot cancer. 2-6 augusti blir det multisporttävling för alla med Discovery AIM Challenge Lindvallen. Under sex timmar ska man i lag om två försöka samla så många som möjligt av de 60 utplacerade kontrollerna genom att cykla, paddla, klättra, simma och löpa. För alla barn finns Mini AIM Challenge. CykelVasan 15-18 augusti har redan blivit en svensk klassiker och är en riktig utmaning för cykelentusiaster, motionärer såväl som elitcyklister. Sälens Bike Park får en ny röd downhill led. På Snötorget byggs en ny Crosscountrybana för nybörjare till avancerade cyklister. SkiStar presenterar även nya badpass på Experium, fyra- eller åttadagarspass där man får åtta dagar till priset av fyra och fyra dagar till priset av två.

Läs mer om sommaren i Sälen på: http://www.skistar.com/sv/Salen/Sommar/Eventkalender/com/salen

Åre
I Åre har sommarsäsongen redan smygstartat under Kristi Himmelsfärd, men då med skidåkning. Drygt 400 personer passade under helgen på att prova sommarskidåkning på Åreskutan.

Sommaren drar igång på allvar i och med Locals Bike Day 6 juni och Sommar, Test & Fest 7-9 juni där det blir specialpriser på både cykelhyra och liftpass. Liftarna i Åre Bike Park öppnar sedan stort den 21 juni. Nästa stora arrangemang är Åre Extreme Challenge den 29 juni, en riktig urladdning för multisportare på både motionärs- och elitnivå. Den 2-6 juli kommer Åre Bike Festival tillbaka för fjärde gången med massor att göra för alla cykelfrälsta. Det blir downhill-camps, guidade turer, after bike och skönt mekarhäng. Sommaren fortsätter sedan med Åre Golfvecka 22-27 juli, Fäviken Game Fair 26-28 juli, Skutan Runt 17 augusti och slutligen Åre Höstmarknad 27-29 september.

För hela sommarens eventkalender i Åre besök: http://www.skistar.com/sv/Are/Sommar1/Eventkalender/.

Vemdalen
Här kan gästerna uppleva en av Skandinaviens snösäkraste skidorter helt snöfritt.

Vandring i vacker natur kombineras med fördel med golf på Klövsjö/Vemdalens golfklubb, fiske i någon av alla vattendrag eller cykling på stigar och landsvägar. Nyöppnade Hovde Hotell har sköna sommarerbjudanden med frukost och greenfee-paket. Upplev genuina fjällsmaker, hantverk och natur under Klövsjöveckan 12-21 juli och delta i roliga SkiStar Klövsjö Open på golfbanan.

Mer information om sommaren i Vemdalen finns här:

Hemsedal
Hemsedal på sommaren är perfekt för en aktiv semester i unik och slående vacker natur.

Adrenalinpumpande aktiviteter som downhillcykling, klättring och forsränning kombineras med lugnare vandring, fiske och golf. Det blir dessutom ett antal event under sommaren. Ole Johans Minneturnering på Hemsedals Golfklubb den 22 juni. Den 29 juni arrangeras Stølrock med Reidar Larsen, Humming People och Audun Haugeplass live på scenen. För de som gillar tuffa utmaningar på cykel blir det downhill-camp med landslagsttränaren Bjørn Ballangrud 24-25 augusti. Populära multisporttävlingen Aim Challenge arrangeras i år lördag 7 september. Norges Cup i downhillcykling arrangeras söndag 8 september.

Full koll på det som händer i sommar i Hemsedal får man på:

Trysil
Trysil erbjuder härlig fjällsemester även på sommaren med vandring, cykling, golf och fiske i natursköna omgivningar.

Här hittar man en av Norges bästa fjällgolfbanor. Kombinerat med boende på Radisson Blu Resort Trysil är den perfekta golfsemestern ett faktum. 20-23 juni bjuder Trysil Utflukt på terrängcyklingsäventyr för alla cykelfantaster. Förutom Trysil Utflukt är cykeltävlingen Trysilrittet 5-6 juli och löparfesten Trysilrypa de största arrangemangen under sommaren. Under Trysilrypa deltar runt 4000 damer som springer eller vandrar.

Hela somarens program i Trysil finns här:

För mer information om SkiStar AB, kontakta gärna:

Linda Morell, nordisk reklam & PR chef SkiStar AB
E-post: linda.morell@skistar.com

Linda Wasell, PR ansvarig SkiStar AB
E-post: linda.wasell@skistar.com

SkiStar AB (publ), vars B-aktier är noterade på Nasdaq OMX Mid Cap Stockholm, äger och driver skidanläggningar på alpindestinationerna Sälen, Åre och Vemdalen i Sverige samt Hemsedal och Trysil i Norge samt Hammarbybacken i Stockholm. Marknadsandelen är i Sverige 50 %, i Norge 29 % och totalt i Skandinavien 41 %. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Övriga verksamheter är logiförmedling, skidskola och skiduthyrning.