SkiStar fortsätter satsningen på trygghet och säkerhet inför påsken

Med goda erfarenheter från de välbesökta sportloven och jul- och nyårsveckorna fortsätter SkiStar vintersäsongen med alla försiktighetsåtgärder på plats för att minska smittspridningen av covid-19. Inför påskhelgen är snöförhållandena mycket goda på samtliga destinationer: ljusare dagar gör att backarna kan vara öppna längre och gästerna kan sprida ut sig i skidsystemen.

- Vi ser fortsatt ett stort intresse i Sverige att besöka SkiStars destinationer i Sälen, Åre och Vemdalen och vi har ett normalt bokningsläge inför påskveckorna. Samtidigt gör inrese- och karantänsreglerna att vi har väldigt få utländska gäster i år och heller inga svenskar som kan åka till våra norska destinationer i Trysil och Hemsedal. Extra glädjande är dock att hittills har hela 88% av alla gäster på samtliga destinationer känt sig säkra och trygga när de besökt oss och vi gör allt vi kan för att det ska bli så även under påskhelgen, säger Stefan Sjöstrand, vd för SkiStar AB.

Bokningsmönstret hittills under vintersäsongen och även inför påsken visar att gästerna tar ansvar: många bokar mindre boenden för t ex 4-6 personer istället för att fler familjer går ihop och bor i en stor stuga tillsammans, man reser bara med familjen och umgås i sin sociala bubbla.

- Vi är väldigt nöjda med hur vintersäsongen har gått hittills med bra samarbete med näringen, regionen och vården på våra skidorter tillsammans med våra gäster. Det viktiga nu är att hålla i och hålla ut. Vi uppmanar alla som planerar ett besök hos oss fortsatt ta ansvar och följa våra försiktighetsåtgärder och myndigheternas råd och rekommendationer, säger Niclas Sjögren Berg, operationell direktör på SkiStar AB.

8 tips för en trygg och säker vistelse på SkiStars destinationer under påskhelgen:

1. Förboka skidhyra, skidskola och SkiPass på skistar.com eller i SkiStar-appen för att undvika trängsel
    2. Umgås bara med din familj eller i din sociala bubbla och planera er skiddag tillsammans, t ex tider för när och var du bl a äter lunch eftersom värmestugorna är stängda
    3. Planera inköp och besök i butiker, räkna med längre kötider utomhus så klä på dig ordentligt och gå bara 1 person per sällskap/familj
    4. Stanna hemma om du är sjuk och åk inte till fjällen om du har förkylningssymtom
    5. Planera i förväg för hur du tar dig hem smittsäkert om du skulle bli sjuk
    6. Se också till att planera din resa till och från skidorten så att det också sker smittsäkert
    7. Håll en stavlängds avstånd och följ SkiStars försiktighetsåtgärder på skidorten. I SkiStar-appen hittar du senaste nytt på skidorten och ställ gärna in push-notiser så att ingen viktig information missas
    8. Håll dig uppdaterad kring smittoläget gällande covid-19 inför och under resan samt följ de allmänna råden och rekommendationerna från myndigheterna.

*Samtliga öppettider, fakta och liftar, pister och väder uppdateras löpande på skistar.com/vader-backar

För frågor från media, kontakta gärna:

Petra Hallebrant, PR- och kommunikationschef SkiStar AB, petra.hallebrant@skistar.com, +46 280 841 60

Exempel på försiktighetsåtgärder som SkiStar genomför med anledning av covid-19

-Anpassade kösystem: Särskilda rutiner gäller med fållor för att optimera flöden, minska kontakterna mellan skidåkare och öka avståndet och därmed säkerheten, bland annat med uppmaningen att hålla en stavlängds avstånd i liftkön. Extra liftvärdar finns på plats för att guida skidåkarna rätt.

-Stängda värmestugor:
    Värmestugorna är stängda på grund av pandemilagen. I vissa fall, där det är möjligt, är det öppet så man kan nyttja toaletter men ej ha tillträde till själva värmestugan. Våra värmestugor med anslutande servering håller fortsatt öppet och följer samma regler och rekommendationer som restauranger det vill säga 4 personer per bord. Fler utegrillplatser erbjuds och flera restauranger erbjuder även tält och utomhusservering.

-Ingen after-ski
    (hos restaurangerna på SkiStars skidorter, som dock inte ägs av SkiStar).

-Verksamheter flyttas utomhus:
    Exempelvis all skidskoleverksamhet kommer att ske utomhus.

-Hemleverans
    : För att ytterligare minska fysiska kontakter erbjuder SkiStar i Sälen – norra Europas största skidområde där SkiStar förmedlar 14 500 bäddar - hemkörning av hyrd skidutrustning till boendet. I Åre och Sälen har SkiStar ett samarbete med Coop där SkiStars gäster kan beställa mat online med ett specialerbjudande. Matkassarna hämtas upp enkelt och tryggt i anslutning till butiken och tas med till boendet vid ankomst.

-Kontaktlös hantering av SkiPass, digital incheckning till boende och viktiga funktioner i SkiStar-appen:
    SkiPass kan du enkelt ladda med mobilen och 80% av alla SkiStars boenden erbjuder fr o m denna säsong digital in- och utcheckning. I SkiStar-appen kan du även ta del av när det t ex är minst folk i liften, boka bord till restaurangerna och få information om när det är minst folk i mataffären. Dessutom erbjuds ett digitalt kösystem för skiduthyrning och extra värdar finns på plats vid SkiStarShop och Concept Stores som har begränsat antal besökare inomhus.

-Utökade öppettider i liftarna:
    morgon- och kvällsskidåkning under högsäsong*

-Skidbussarna:
    har anpassade restriktioner i enlighet med gällande kollektivtrafik på skidorten

-Flexibla avbokningsregler:
    Gäster erbjuds flexibla avbokningsregler för att öka tryggheten kring boende genom SkiStars avboknings- och ombokningsförsäkring Boka Tryggt som över 80% av alla gäster lagt till inför påskloven. SkiPass, skidskola och skidhyra kan alltid av- och ombokas fram till dagen innan ankomst/första giltighetsdag.

-Särskilda rutiner för personal:
    Särskilda rutiner har införts. Det gäller allt ifrån personalboenden inkl karantänsboenden vid sjukdom till särskilda utbildningsinsatser för personalen till hur medarbetare som jobbar tillsammans ska samverka.

Alla SkiStars försiktighetsåtgärder hittar du på skistar.com/corona