Under påsken och påsklovet finns massor av aktiviteter och tävlingar som alla kan delta i.

SkiStar: Hög efterfrågan för påsklovsperioden - Svenskarna väljer fjällen

Det är tydligt att svenskarna har en förkärlek för fjällen, särskilt under påsken. Nu ser SkiStar en ökning med 31 procent i logibokningar för påsklovsperioden vecka 13 och 14 jämfört med förra året*. Det här är ett tydligt tecken på att svenskarna efter förra årets skakiga intågande lågkonjunktur nu är tillbaka och då står sig skidåkning under påsken och påsklovet i fjällen starkt.

- Det är fantastiskt att se att allt fler väljer att tillbringa sin semester hos oss, särskilt under påsklovet, en tid som historiskt sett är starkt förknippad med fjällen. För att förbereda oss för det ökade antalet besökare under påsken, har vi utnyttjat den fantastiska snörika säsongen och skapat de bästa förutsättningarna i våra skidområden. Våra destinationer Sälen, Åre, Vemdalen, Trysil och Hemsedal erbjuder inte bara välpreparerade skidbackar, utan det finns fortfarande också en mängd prisvärda boendealternativ kvar att boka för den som fortfarande inte bestämt sig, säger Stefan Sjöstrand, VD på SkiStar.

Under påsken och påsklovet finns massor av aktiviteter och tävlingar som alla kan delta i, och påsken brukar bjuda på sol och möjligheter till att njuta utomhus i fjällmiljön. Dessutom erbjuder SkiStarshop ett brett sortiment av skidrelaterade produkter för att förbättra skidupplevelsen, och skidskolorna gör det möjligt för alla att njuta av skidåkning, oavsett tidigare erfarenhet.

- Den kraftiga ökningen av logibokningar under påsklovsperioden jämfört med förra året visar att våra destinationer är väldigt attraktiva nu när det är mer stabilitet i konjunkturen och vi ser ljusglimtar. En resa till fjällen är plånboksvänlig, ger stor valfrihet och passar de flesta. Vi har äggstra mycket på gång under påsken och destinationernas påskprogram är kryddade med folkkära artister, aktiviteter och tävlingar, avslutar Stefan Sjöstrand.

SkiStar rapporterade under onsdagen att prognosen för resten av säsongen ser stark ut, med en efterfrågan för fjällsemester inför avslutande vintersäsongen 2023/24 som visar ett bokningsläge, mätt i antalet bokade objektsnätter i SkiStars logiförmedling, om +13 procent. Det stora intresset för påsklovsperioden och attraktiva avslutningshelger är starkt bidragande till den ökade efterfrågan.

*Förra året, 2023, låg påsken och påsklov vecka 14 och 15 kalendermässigt så jämförelsen är med dessa veckor för att vara rättvisande.

Fem anledningar till att fira påsk i fjällen:

1. Möt våren i skidbacken

2. Snögropar, solglasögon, solbränna, solstolar