Åre öppnar för skidåkning från högzon redan fredag 15 november.

SkiStar öppnar för skidåkning; Åre, Trysil, Vemdalen, Hemsedal och Sälen

SkiStar öppnar för skidåkning på fyra av sina fem Skandinaviska skidorter nu på fredag 15 november. Det står redan nu klart att SkiStar öppnar för skidåkning i Lindvallen, Sälen, fredag 22 november. Den senaste tidens ihållande kyla har gett mycket goda förutsättningar att producera snö. Vintern har verkligen kommit till fjällen.

-Vi har haft helt optimala förutsättningar att förbereda oss för öppning. Vintern och skidsäsongen är här i Åre och vi ser framemot 170 dagar med skidåkning, säger Niclas Sjögren Berg, Destinationschef SkiStar Åre.

Under kommande vecka presenteras mer detaljerad information på skistar.com om vilka liftar och backar som öppnar. I Hemsedal startar säsongen med smygpremiär och gratis skidåkning under kommande helg för att helt öppna fredag 22 november. De traditionella skidtestarhelgerna ser ut att få optimala skidförhållanden och innebär också test av nya skidprylar och skönt häng.

– Det är något speciellt med att öppna för säsongen. Under den gångna helgen smygöppnade Vemdalen och det är härligt att se hur barn och vuxna hittar skidglädjen och ivern att ta sig ut i friska luften igen efter en mörk höst. Inför helgen öppnar vi upp för mer skidåkning och förberedelserna för skidtestarhelgen som startar 28 november ser närmast fantastiska ut. Vi är verkligen redo för en härlig skidsäsong, säger Anders Lundqvist, Destinationschef på SkiStar i Vemdalen.

SkiStars skidort i alperna, St. Johann in Tirol, fortsätter sina förberedelser och beräknar att öppna lördag 7 december. I Hammarbybacken mitt i Stockholm city behövs en längre period med ihållande kyla för att starta snöproduktionen.

Skidtestarhelger:

28 nov - 1 dec: Ski Test Weekend Vemdalen & Hemsedal

5 – 8 dec: Ski Test Weekend Sälen

12 – 15 dec: Ski Test Weekend I Åre & Trysil

För mer information, kontakta gärna:

Niclas Sjögren Berg, Destinationschef SkiStar Åre Tel. +46 70 633 90 51

Anders Lundqvist, Destinationschef SkiStar Vemdalen Tel. +46 70 235 68 09

Jonas Bauer, Destinationschef SkiStar Sälen Tel. +46 70 635 65 66

SkiStar AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, segment Mid Cap. Koncernen äger och driver alpina skidanläggningar i Sälen, Åre och Vemdalen samt Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge samt St Johann in Tirol i Österrike. Marknadsandelen är i Sverige 50 %, i Norge 30 % och totalt i Skandinavien 41 %. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Verksamheten delas in i två segment; Drift av skidanläggningar och Fastighetsutveckling & exploatering.