SkiStar öppnar upp sommarsäsongen: flera nya aktiviteter för hela familjen

SkiStar öppnar upp sommarsäsongen: flera nya aktiviteter för hela familjen

Snart är det äntligen dags att öppna upp SkiStars destinationer för alla som vill ha en aktiv semester även sommartid. Först ut som en del av den nya sommarsatsningen SkiStar Sports & Adventures är SkiStar Sälen, Åre och Trysil: Åre och Sälen får helt nya klätterparker, samtliga får flera nya cykelleder och dessutom tillkommer nyheter som padel och äventyrsgolf i Sälen – massor av aktiviteter som passar alla i familjen. Dessutom erbjuds camps tillsammans med SkiStars ambassadörer i Sverige och även Valle Kids Club och Teen Camp Bike för barnen. Sommaren startar hos SkiStar Åre 10 juni då Åre Bike Park samt delar av liftsystemet öppnar.

- Intresset att semestra hos oss i sommar är stort. Vi har jobbat tillsammans på våra destinationer och våra samarbetspartners för att kunna erbjuda minnesvärda fjällupplevelser för alla våra gäster och även med fortsatt fokus på trygghet och säkerhet. Efterfrågan på t ex cykling är större än någonsin och vi uppmanar därför alla som ska besöka oss att förboka cykelhyra och även andra aktiviteter redan idag för att inte bli utan och för att dessutom undvika köer och trängsel, säger Niclas Sjögren Berg, operationell direktör på SkiStar AB.

Till sommaren lanseras ett antal camps tillsammans med SkiStar Sports & Adventures ambassadörer tillika fjällandslag för att inspirera fler till att vistas i den fina fjällmiljön, rörelseglädje och aktiviteter tillsammans i kombination med avkoppling och god mat. Bland annat så erbjuds ”Best of Åre camp” med Emil Jönsson Haag & Hans Olsson: träning i olika former, 19–22 augusti och ”Livsnjutarweekend i Sälen” med Anna Jönsson Haag, Maria Pietilä Holmner och systrarna Kallur: yoga, jogg/hike, cykling, spa och smarriga måltider, 2–5 september. Mer om våra ambassadörscamps finns på: skistar.com/camps

Följande Sports & Adventures-nyheter lanseras hos SkiStar Åre, Sälen och Trysil:

Klätterpark:

spännande nyheter bland trädtopparna med ny klätterpark vid Svansjön i Lindvallen, Sälen och i Åre-Björnen: höghöjdsbanor och ziplines som kombinerar klättring, lek och äventyr. Klätterparken består av 7 olika banor med olika svårighetsnivåer. Banorna har totalt 52 hinder som är placerade både i trädtopparna och på backen. I klätterparken hittar du även 6 ziplines. Mer om klätterparker

Padel och äventyrsgolf:

I Sälen invigs två stycken dubbelbanor utomhus för padel med utsikt över fjället samt en 9-hålsbana med äventyrsgolf i Lindvallen. Mer om padel

Cykling:

I både Sälen och Åre tar SkiStar cyklingen till nästa nivå genom fler nya Trailleder i Lindvallen och Åre-Björnen. I Sälen byggs en Pumptrack på en yta på totalt 700 kvm. I Trysil har destinationen också byggt en ny Pumptrack på 2600 kvm som är Norges största och invigs den till sommarsemestern. Down Hill-leder: I Åre och Sälen är flera leder uppfräschade och utvecklas löpande under säsongen. Fjellexpressen i Trysil kommer att få en cykelhållare för smidigare transport upp på fjället med fördubblad kapacitet. SkiStar & cykling

Fjällvandring och Löpning:

Med SkiStars stolliftar nås ett stort utbud av varierade leder på fjället att utforska för både för nybörjare och de lite mer rutinerade. Digital information och kartmaterial har utvecklats som startar på toppen av fjället. Leder, skyltning och rastplatser har utvecklats. Mer om vandring och löpning

Valle Kids Club

introduceras först hos SkiStar Sälen: För de små barnen i åldern 4-6 och 7-9 år; rörelseglädje, lärande och upplevelserika aktiviteter med Valle i nya sportkläder i samspel med naturen med fokus på hälsa, miljö och socialt ansvar. Mer om Valle Kids Club

För 8-15-åringarna erbjuds t ex Teen Camp Bike; fartfylld cykling i alla dess former i Åre, Sälen och Trysil.

- Det är mycket som händer hos oss på SkiStar i sommar och det är glädjande med så många gäster. För att hjälpa gästerna att göra rätt med hänsyn till djur och natur har vi tagit fram ”vett och etikett i fjällen” som handlar om vad man bör tänka på och hur man förhåller sig till fjällmiljön sommartid. Vi hoppas därmed att vi kan hjälpas åt att tillsammans bevara den fantastiska fjällmiljö vi har så att fler kan återkomma sommar som vinter och även leva och bo på våra destinationer, avslutar Niclas Sjögren Berg.

SkiStars ”Vett och etikett för fjällen” kan laddas ner på skistar.com

Fakta och öppettider:

SkiStar Sälen:

Öppet dagligen 25 juni-15 aug samt weekends 16 aug-26 sep. Läs mer om exakta öppettider mm
    Flera restauranger håller sommaröppet och på Högfjällsområdet utvecklas ett även brett utbud av sommaraktiviteter. Övriga aktiviteter i Sälen

SkiStar Åre:

Åre Bike Park samt VM:6an, Hummelliften öppnar 10 juni tor-sön fram tills övriga aktiviteter såsom klätterparken samt VM:8an och Gondolen öppnar dagligen fr om 24 juni-22 aug, därefter weekends 26 aug – 26 sep. Kabinbanan hålls stängd tills vidare på grund av rådande pandemi. Ta del av mer detaljerade öppettider
    Det finns också mycket mer att göra och uppleva i Åre sommartid och nytt för i år är att många restauranger håller sommaröppet, även vissa backrestauranger såsom Hummelstugan. Mer om Åre sommartid

SkiStar Trysil:

Cykelparken Gullia har redan öppnat men Fjellekspressen har öppet dagligen fr o m 17 juni - 15 aug och sedan helger t o m 26 sep samt dagligen under oktober. Läs mer om SkiStar Trysil sommartid
    Precis som på andra destinationer är utbudet av restauranger stort även sommartid i Trysil och du kan också ta del av andra aktiviteter som t ex att spela golf, rafting och klättring. Ta del av mer om vad som händer i Trysil

Övriga destinationer:
    Hos SkiStar Vemdalen och SkiStar Hemsedal öppnar man också upp med flera sommaraktiviteter såsom vandring, cykling, paddling och löpning. Hos SkiStar Vemdalen går Hovde Express i 5 veckor (ons-lör) vecka 28-32 och från toppen finns flera vandringsturer med kluriga tipspromenader för barn och vuxna. Flera restauranger har sommaröppet och Snälltåget trafikerar Vemdalen med nattåg och busstransfer hela vägen till boendet vid Skalets torg under vecka 28-32. Läs mer om SkiStar Vemdalen och vad som händer i Vemdalen i sommar

Hos SkiStar Hemsedal har Hollvin Express öppet dagligen 2 jul-15 aug. Den 2 juli öppnas även en ny 6 km lång Trailled som du kan ta dig upp till med cykeln i liften och sedan cykla ner. Sedan en tid tillbaka är också klätterparken öppen. Läs mer om aktiviteterna och öppettiderna hos SkiStar Hemsedal samt om sommaren i Hemsedal
    Hos SkiStar Hammarbybacken är sommaraktiviteterna redan igång med bland annat cykling och vandring

Allt om SkiStars sommarsatsning Sports & Adventures

Försiktighetsåtgärder med anledning av covid-19: Med goda erfarenheter från vintersäsongen fortsätter SkiStar att satsa på trygghet och säkerhet för alla gäster. Vi uppmanar alla att använda SkiStars app och förboka aktiviteter och köpa Lift/trailpass på skistar.com eller i appen. In- utcheckning till boende sker digitalt. För alla aktiviteter följer vi myndigheternas råd och rekommendationer vad gäller antal och övriga restriktioner.

För frågor från media, kontakta gärna:
    Petra Hallebrant, PR- och kommunikationschef, SkiStar AB, petra.hallebrant@skistar.com, tfn +46 280 841 60.

Pressbilder, cykelkartor mm finns på SkiStars presswebb samt på SkiStars Flickr-konto