SkiStar öppnar vintersäsongen med rekordhögt bokningsläge  - Miljardinvesteringar i framtidens fjällanläggningar

SkiStar öppnar vintersäsongen med rekordhögt bokningsläge - Miljardinvesteringar i framtidens fjällanläggningar

Delårsrapport

September 2021-november 2021

Första kvartalet

• Nettoomsättningen för det första kvartalet ökade med 1 MSEK, 1 procent, till 155 MSEK (154) jämfört med föregående år.
  • Resultat efter skatt för det första kvartalet försämrades med 64 MSEK, 25 procent, till -315 MSEK (-251) jämfört med föregående år.
  • Resultat per aktie uppgick till -3,97 SEK (-3,12).

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• SkiStar stärker positionen som den ledande semesterarrangören för Skandinavien och ökar investeringstakten; i ett första läge investeras i två nya liftar i Åre och i en året runt-satsning i Hammarbybacken i Stockholm med utökat utbud för gästerna.
  • Redan den 3 december var SkiStars samtliga svenska och norska destinationer öppna med fina förutsättningar för alpin skidåkning.
  • Nya hotellet SkiStar Lodge Hundfjället i Sälen, med bästa ski in ski out-läge, har nu öppnat för gäster.
  • Vid årsstämma i Sälen den 11 december fattades beslut om vinstutdelning om 1,50 SEK per aktie.

Som en kommentar till aktuellt läge i SkiStar säger vd Stefan Sjöstrand:

Coronapandemin är fortsatt ett faktum under det första kvartalet för verksamhetsåret 2021/22. Goda erfarenheter från tidigare sommar- och vintersäsonger har gett oss gedigen kunskap som gör att vi har både ledarskapet och organisationen att genomföra ytterligare en vintersäsong med stor tillförsikt, trots påverkan av covid-19. Våra kundundersökningar visar att gästerna känt sig trygga och säkra hos oss och att över 90 procent har varit nöjda med sin vistelse. Ett flertal försiktighetsåtgärder såsom digital in- och utcheckning, digitalt köp av SkiPass och anpassade kö-fållor till de större liftarna behåller vi även i år som förbättringar för våra gäster, som vi också vet att de uppskattar. Vi fortsätter också att följa myndigheternas råd och rekommendationer och är redo att införa åtgärder, nya som gamla, om så krävs.

Pandemin har förstärkt intresset för att vara aktiv och röra på sig utomhus som också är positivt för folkhälsan, vilket gör SkiStars erbjudande ännu mer attraktivt. Den höga efterfrågan på en aktiv semester med alpin skidåkning i Skandinavien är starkare än någonsin: till vintersäsongen kan vi presentera ett bokningsläge som slår alla tidigare rekord – en ökning med 13 procent, jämfört med samma period till vintern 2018/19, det vill säga innan pandemin. Vi ser också en tydlig trend att många bokar tidigt och gärna hela paket med boende, SkiPass, skidhyra och skidskola.

Kylan har bitit tag i den skandinaviska fjällvärlden under den senare delen av kvartalet, vilket har varit särskilt gynnsamt för möjligheten att producera snö och skapa goda förutsättningar för bra alpin skidåkning. Därför är det väldigt glädjande att vi redan den 3 december hade alla norska och svenska destinationer öppna och i drift.

Kylan har också drivit på sportshopförsäljningen där vi har en stark tillväxt under första kvartalet, +27 procent jämfört med föregående år. Det är framförallt drivet av försäljning online, där vi ökar med 34 procent. Vi är också stolta att kunna stärka vår fysiska distribution av sportartiklar genom förvärvet av Sport Lodgen, Trysils mest attraktiva sportbutiker med produkter för både vinter- och sommaraktiviteter, som förstärker SkiStars närvaro på destinationen samtidigt som vi kan erbjuda ett bättre utbud till gästerna.

Under det första kvartalet för verksamhetsåret 2021/22 landar vi på ett resultat på -334 MSEK, -41 MSEK sämre än föregående år. Det förklaras huvudsakligen av vår nya hotell- och lodgeverksamhet som har en stark säsongsvariation i intjäning, men också på grund av lägre reavinster från vår exploateringsverksamhet, vilket är en konsekvens av när på året projekten realiseras. En annan bidragande faktor till resultatet är de ökade kostnaderna som den tidiga snöläggningen medfört.

Under kvartalet har vi också fått vår operativa organisation på plats för vårt tredje segment, drift av hotellverksamhet och kunde nyligen öppna upp vår nya toppmoderna SkiStar Lodge Hundfjället med bästa ski in ski out-läge, restauranger i världsklass signerade krögaren och entreprenören Pontus Frithiof och en mängd aktiviteter och bekvämligheter för hela familjen.

För att säkra framtidens fjällanläggningar och stärka positionen som den ledande semesterarrangören för Skandinavien året runt ökar vi investeringstakten och avser att miljardinvestera i linje med vår strategi. I ett första läge investeras nu i två nya liftar i Åre och vi fortsätter dessutom att satsa på fler upplevelser för våra gäster året runt; samtidigt som vi idag öppnar Hammarbybacken i Stockholm för vintern, kan vi nämligen meddela att Stockholms stad förlänger vårt avtal och att vi framöver kommer att göra en större satsning där även under barmarkssäsongen. Därmed kan vi bidra till att få fler stockholmare i rörelse året runt och att äntligen vidareutveckla det strategiska läge vi har i huvudstaden med alla möjligheter som Hammarbybacken ger.

Även om pandemin kvarstår står vi stadigt inför vintern med goda erfarenheter och en stark framdrift att återigen skapa trygga, säkra och minnesvärda fjällupplevelser för alla våra gäster.

Stefan Sjöstrand

Telefonkonferens och webbpresentation

I samband med rapporten håller SkiStar en telefonkonferens med webbpresentation. Verkställande direktör Stefan Sjöstrand och ekonomi- och finansdirektör Anders Örnulf presenterar och kommenterar delårsrapporten.

Måndagen den 20 december 2021 klockan 10.00 CET. Ring in på:

SE: +46856642707,

UK: +443333009030,

US: +16467224904.

Webbsändning: https://financialhearings.com/event/43422

Presentationen och en inspelad version av webbsändningen kommer att finnas tillgänglig på samma webbplats efter sändningen.

Denna information är sådan som SkiStar AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades genom nedanstående kontaktpersoners försorg för offentliggörande den 20 december 2021 klockan 07.15 CET.

Ytterligare information lämnas av:

Stefan Sjöstrand, Verkställande direktör, tel +46 (0)280 841 60.

Anders Örnulf, Ekonomi- och finansdirektör, tel +46 (0)280 841 60.