SkiStar presenterar sommarens nyheter: nya äventyrsarenor i Sälen, Trysil och Vemdalen

Vintersäsongen är i full gång, många har bokat sin vistelse i fjällen och lägger till en vecka under påsken, samtidigt som fjällresenärerna börjar planera sommarsemestern. Till sommaren fortsätter SkiStar investera i upplevelser för en aktiv semester för hela familjen i den skandinaviska fjällmiljön. Nytt för i år är att de populära attraktionerna från Stockholm Hammarbybacken introduceras även i Trysil och Sälen, samtidigt som Vemdalen får sin första klätterpark och nya leder för trailcykling.

Till sommaren 2021 gjorde SkiStar en stor satsning för att haka på hemestertrenden och efterfrågan på en aktiv semester i fjällen året runt, inte minst sommartid. Fler nyheter introducerades på SkiStars destinationer såsom utveckling av trailcykling, liftburen vandring, klätterparker, camps och nya evenemang. Efter förra sommarens innovation av Stockholm Hammarbybacken tar bolaget i år med sig erfarenheterna och fler av upplevelserna till både Sälen och Trysil.

-Vi vill få fler människor i rörelse och kunna erbjuda en aktiv och avkopplande semester året runt, så att fler kan njuta och få tillgång till den fantastiska skandinaviska fjällvärlden även på sommaren. Vi ser också från tidigare år att intresset ökar sommartid att både bo bra, äta bra och må bra på semestern. Därför satsar vi stort på helhetsupplevelser där vi erbjuder allt detta, inte minst genom våra aktivitetshotell och lodger, säger Stefan Sjöstrand, vd för SkiStar AB.

Flera nyheter till sommaren 2023

SkiStar Sälen:

Valleberget vid SkiStar Lodge Lindvallen byggs en helt ny äventyrsarena med massor av nya sommaraktiviteter:

• SummerSki: sommarskidåkning på konstgräs, En åkyta på totalt 7000 kvm där du swishar ner för backen Anna och tar dig upp via liften Kråkan. Det artificiella gräset består av biologiskt framställd plast från sockerrör, där själva plastmattorna sedan produceras i Sverige. Dessutom adderas en Rail Park designad av SkiStars ambassadör Jesper Tjäder. Under sommaren kommer det även att erbjudas skidskola.
  • Mountain Coaster: ett roligt och fartfyllt sätt att ta sig nerför berget i en spårrodel där banan både går uppför och nedför i max 40 km/h, där du kan bromsa och gasa själv.
  • Mountain Tube: åk nerför backen i en gummiring och välj mellan olika raka samt kurvade banor med svängar.

SkiStar IGLOO Glamping: en unik och spektakulär upplevelse som erbjuder glamping med två iglooformade byggnader som ligger avskilt och naturnära, men med gångavstånd till SkiStar Lodge Lindvallen och närhet till nya äventyrsarenan och alla aktiviteter i området. Läs mer

Event: Det blir två helt nya event hos SkiStar Sälen i sommar: Livepoddfestivalen i 2-4 juni samt iChallenge 8-11 juni Lindvallen. Dessutom genomförs löparkurser tillsammans med Runacademy. Nils van der Poel-testet återkommer, denna gång på sommaren, 7-9 juli.

Solceller: som en del i SkiStars satsning på att producera egen förnybar energi kommer fem större byggnader i Sälen att få solceller, såsom exempelvis Experium och Wasastugan.

SkiStar Vemdalen:

Vemdalsskalet och i anslutning till Skalets torg utvecklas flera nyheter och här gör SkiStar en stor satsning på klätterpark och trailcykling:

• Klätterpark med zipline: kommer du att hitta vid toppen av Skalet Express. Du tar liften upp för att klättra i parken (det går att gå upp om man önskar det). Klätterparken består av sju olika banor som är från 1-8 meter höga med olika svårighetsgrad samt två ziplines. Förbokning görs via skistar.com eller i SkiStars app.
  • Trailcykling: med utgångspunkt från Skalet Express topp byggs två maskingrävda trailleder där du tar dig nerför fjället på roliga och enkla banor, där du kan använda din egen eller en hyrd mountainbike.
  • Dessutom kommer det att finnas en träningsbana, s k skills area i anslutning till traillederna. Sedan tidigare finns även en pumptrack i området.
  • Det kommer också vara möjligt att boka en cykelguide. SkiStarshop på Vemdalsskalets torg kommer även att ha ett större utbud av cykel för uthyrning.

Boende: Hovde hotell som SkiStar nyligen köpt kommer att ha öppet i sommar och allt boende finns att boka på skistar.com

SkiStar Trysil:

Vid Eventyr i anslutning till Turistsenteret och Radisson blu resort byggs en helt ny äventyrsarena med flera nya sommaraktiviteter:

• Mountain Tube: där du kan åka ner för backen på en gummiring på olika banor.
  • Mountain Coaster: en fartfylld spårrodel tar dig ner för berget som passar för stora som små.
  • Mountain drifting mini-kart: eldrivna mini-go carts som du kör på ett plastunderlag som simulerar känslan att köra på snö. Målgrupp 7-15 år.
  • Trailcykling för barn: I Valleskogen kan du utforska två nya cykelstigar (ljusgröna) och en tillrättalagd cykelstig för de allra minsta nere vid rullbandet i barnområdet.
  • I äventyrsarenan kommer också byggas fler lekfulla aktiviteter för barn och ungdom.

Den liftbaserade trailcyklingen som du når via liften Fjellexpressen utvecklas ytterligare med en ny, lättare cykelstig med fyra tillrättalagda stopp på vägen med aktiviteter för barnfamiljer.

Boende: en nyhet är att Radisson blu Mountain Resort & Residence byter namn till SkiStar Lodge Trysil 1 maj och öppnar för säsongen den 23 juni. Radisson blu resort vid Turistsenteret håller också öppet som vanligt.

Skistar Åre:

Åreskutan 360 vy Experience: Njut av Åreskutans alla vyer och nu även ännu mer lättillgängligt för fler, då det blir en fortsättning av utsiktsplatsen vid Kabinbanans topp. En cirka 300 meter lång slinga med trall/ramper för utsiktsvandring färdigställs. Tillgängligt för både barnvagnar och rullstolar som gör det enklare för barn och äldre att komma upp och få en fin 360-graders vy från Åreskutans topp.

Trailcykling: Flera nya och utvecklade leder i både Åre Bike park Downhill och Åre Bike park Trail Björnen

Ny lift i sommar med nya Stjärnliften som ger en ökad kapacitet, eftersom den också är en helt ny utvecklad cykellift, då den är byggd för att kunna ta fler cyklar än tidigare.

Klätterparken i Björnen får en ny bana samt trädklättring introduceras.

SkiStar Stockholm Hammarbybacken:

Vallestigen: En vandringsstig som tar dig till toppen av Hammarbybacken och ner igen. Längs stigen finns det flera olika kluriga, utmanande och roliga aktiviteter, som dessutom är gratis.

Skidskola kommer att erbjudas under sommaren.

SkiStar Hemsedal:

För SkiStars räkning är fokus främst att bygga om inför vintern då den nya Lodge Express ska vara på plats till säsongen 2023/24. Under perioden kommer dock Hollvin Express att hålla öppet, även om det kan bli begränsad tillgång till trailcykling under vissa perioder, t ex Silverstone. Men vi jobbar på så att det ska bli så lite påverkan som möjligt. SkiStarshop Concept Store inkl. cykeluthyrning håller öppet. SkiStar Lodge i Hemsedal håller också öppet under sommaren.

-Med alla dessa nyheter och investeringar tar vi ytterligare ett kliv som den ledande semesterarrangören för Skandinavien året runt. Vi hoppas och tror att vi kommer att skapa många minnesvärda fjällupplevelser för ännu fler gäster i sommar som vill uppleva både rörelseglädje, avkoppling och utmaningar. Hos oss finns det något för alla, avslutar Sjöstrand.

Mer information:
Läs mer om alla sommarens nyheter hos SkiStar

Öppettider och bokning: Alla nya aktiviteter kommer att öppnas upp för bokning inom kort. Redan nu kan du boka förra årets nyheter samt boende, camps och evenemang. Flera av nyheterna i Vemdalen, Trysil och Sälen planeras att öppnas i samband med midsommarhelgen. Läs mer om SkiStar sommar

För frågor från media, kontakta gärna:

Petra Hallebrant, PR- och kommunikationschef, SkiStar AB, petra.hallebrant@skistar.com, tfn 0729-637 332.

Pressbilder: finns på SkiStars presswebb samt på SkiStars Flickr-konto