Stort intresse för fjällsemester och skidåkning

Stort intresse för fjällsemester och skidåkning

Efter en sen säsongstart med anledning av mild väderlek tog verksamheten fart från jul- och nyårshelgerna. När SkiStar nu summerar halvårsresultatet presenterar bolaget det bästa resultatet under SkiStars historia. Fler besökande gäster under januari, bl a med anledning av Valles vinterveckor och SkiStar Business, i kombination med bra sportlov har bidragit till resultatförbättringen. Bokningsvolymen ökade från säsongstart till och med februari med 9 procent. En svag norsk krona har bidragit med ett utökat inflöde av utländska gäster, främst från den danska marknaden, säger Mats Årjes, VD SkiStar AB.

Bokningsläget för den kvarvarande delen av säsongen är 1 procent bättre jämfört med motsvarande period föregående år. En tidig påsk innebär ett starkt bokningsläge under mars och bolagets fokus ligger på att förbättra bokningsläget för april, som föregående år omfattade påsken, fortsätter Mats Årjes.

Förvärvet av den österrikiska skidanläggningen St Johann in Tirol fortgår enligt plan. Pågående Due Dilligence kommer att avslutas inom kort och därefter har vi för avsikt att delta i den nyemission som tillför St Johann 10 miljoner Euro och som innebär att St Johann blir ett dotterbolag till SkiStar. Med St Johann har vi hittat en bra skidort som möjliggör en etablering av SkiStar i alperna. Vi ser med spänning fram emot SkiStars fortsatta utveckling och mot fortsättningen av denna fantastiska vintersäsong, avslutar Mats Årjes, VD SkiStar AB.

Se pdf för rapport. Bilder och filmer i SkiStars pressrum är fria för publicering.

Ytterligare information lämnas av:

Mats Årjes, Verkställande direktörtel +46 (0)280 880 80

Magnus Sjöholm, Ekonomi- och finansdirektör (tf)tel +46 (0)280 880 90

SkiStar AB (publ), vars B-aktier är noterade på Nasdaq OMX Mid Cap Stockholm, äger och driver skidanläggningar på alpindestinationerna Sälen, Åre och Vemdalen i Sverige samt Hemsedal och Trysil i Norge samt Hammarbybacken i Stockholm. Marknadsandelen är i Sverige 51 %, i Norge 30 % och totalt i Skandinavien 42 %. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Övriga verksamheter är logiförmedling, skidskola och skiduthyrning.

Här finns vinterns evenemang: eventkalender SkiStar