Stort intresse för Flysmalands flyg till Sälen

-21 december går första flyget från Småland till Mora/Sälen

Samtidigt som de första snöflingorna faller över Småland har bokningarna på Flysmalands flyg till Sälen/Mora tagit fart. Den helt nya flyglinjen från Växjö till fjällen har premiär till julhelgen och bokningsläget ser bra ut.

Det småländska skidintresset är stort och står för en betydande andel av besökarna i Sälenfjällen. Flysmaland har satt in kapacitet för att flyga resenärer på söndagar under perioden mellan jul och påsk i ett nära samarbete med Skistar Sälen. Resan med flyg tar 70 minuter vilket lockar många att byta bilen mot flyget.

- I första perioden har vi snart sålt hälften av alla stolar och vi tror att beläggningen kommer att bli hög överlag. Jul och nyår är populära helger att spendera i Sälen och sedan har vi sportlovet vecka 8 som lockar många till skidåkning i Sälen, säger Henrik Löfberg på Flysmaland.

Fortfarande finns många stugor kvar att hyra och för den som letar kan skidresan bli ett riktigt fynd.

- Flyget kostar från 495 kr enkel och en 6-bäddsstuga kan du hitta för under 2000 kr för en vecka. Det blir prisvärt för oss smålänningar att spendera en vecka i Sälen istället för Alperna eller Thailand, säger Henrik Löfberg vidare.

- Att Flysmaland erbjuder våra gäster att flyga från Småland till oss är jätte positivt. Vi har specialerbjudande för alla som förbokar sin skidutrustning via www.skistar.com där vi kostnadsfritt levererar utrustningen direkt till boendet för alla dem som kommer med flyg. Jensen Buss kör transferbussar anpassade efter flygtiderna från Mora flygplats till våra resmål i Sälen (Lindvallen, Högfjället, Tandådalen och Hundfjället), allt för att det skall vara enkelt som möjligt att resa till och från skidsemestern, säger Linda Morell, marknads- och försäljningschef Skistar Sälen.

SLAO, Svenska liftanläggningars organisation, har precis släppt bokningsstatistik för kommande säsong som visar på en ökning på cirka 10 procent för antal besökare i fjällen jämfört med föregående år. Till och med vecka 49 var bokningsläget i volym i Sälen +13% bättre än förra året, enligt Skistar Sälen. En teori är att fler avstår långresan till varmare breddgrader till förmån för familjeresan till fjällen. Och just familjen är ett allt viktigare tema som Skistar Sälen har satsat på med många nyheter för denna målgrupp. Exempel på detta är All inclusive, familjeaktiviteter och barnvagnspassning. För Flysmalands del har satsningen varit att kunna erbjuda lågprisbiljetter så att familjen har råd att resa med flyg tillsammans.

För mer information om Sälen besök: www.skistar.com/salen (pressrum)

För ytterligare information kontakta:
Henrik Löfberg, chef Flysmaland ab
Mobil: 0703 - 20 40 58
E-post: henrik@flysmaland.com

Linda Morell, Marknads- och Försäljningschef, SkiStar Sälen
Mobil: 076 - 118 60 02
E-post: linda.morell@salen.com

SkiStar AB (publ), vars B-aktier är noterade på OMX Mid Cap Stockholm, äger och driver skidanläggningar på alpindestinationerna Sälen, Åre och Vemdalen i Sverige samt Hemsedal och Trysil i Norge. Marknadsandelen är i Sverige 53%, i Norge 29% och totalt i Skandinavien 43%. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Övriga verksamheter är logiförmedling, skidskola och skiduthyrning.

SkiStar Pressjour (endast akuta frågor)

Presskontakt Öppen 2 dec 2024 t.o.m. 1 maj 2025 Övriga tider på året utanför kontorstid, vänligen kontakta SkiStars kundservice på 0771-84 00 00 +46 280 841 60