Succé för SkiStar Winter Games i Vemdalen – 570 tävlanden och Björnrike fullbelagt

Under helgen arrangerades SkiStar Winter Games Vemdalen av Vemdalens Alpina, Klövsjö Alpina och SkiStar Vemdalen i samarbete med Svenska Skidförbundet. Eventet är en utveckling av de traditionsrika slalomtävlingarna Vemdalsslalom som sedan 1970-talet framgångsrikt arrangerats av de lokala slalomföreningarna. Evenemangets huvudarena, Björnrike, blev fullbelagt då eventet samlade stora delar av Sveriges blivande alpina stjärnor i åldrarna 11-16 år och deras familjer.

- Vårt mål är att ständigt utveckla våra evenemang i Vemdalen och genomförandet av SkiStar Winter Games har verkligen tagit oss till nästa nivå. Boendebeläggningen i Björnrike under helgen blev 100%, dubbelt så många skidgäster i Björnrikes skidområde jämfört med samma helg förra året och över 13 000 som följt livesändningarna. Prisceremonin besöktes av över 1 000 glada skidgäster och Anna Swen-Larsson och Sara Hector deltog via Skype från World Cup touren, säger Anders Lundqvist, destinationschef SkiStar Vemdalen.

Under tävlingarna i Vemdalen som genomfördes i Björnrike och Klövsjö gjordes 1 140 starter av totalt 570 tävlanden. Tävlingsarenorna liknar närmast en riktig World Cup-tävling och Hans Olsson var speaker och konferencier. Tävlingarna gick att se live och hade 21 359 visningar och sågs av 13 608 tittare. Tävlingarna kryddades med aktiviteter och partners bl a skidtest, prova på Ski Cross och möjlighet att testa att åka en alpin tävlingsbana. Under 2020 genomförs också SkiStar Winter Games i Sälen och Hemsedal.

- Med genomförandet av SkiStar Winter Games i Vemdalen har vi nu knutit ihop två av Sveriges största alpina evenemang för barn och ungdomar. Näst på tur står SkiStar Winter Games Sälen som går av stapeln 1-5 april. Tillsammans med arrangörsklubbarna, Svenska Skidförbundet och samarbetspartners i Vemdalen har vi nu spridit skidglädje och inspirerat till ett livslångt intresse för alpin skidåkning och vi ser nu fram emot att bjuda in skidsverige till Sälen i april, säger Fredrik Rydén, eventansvarig SkiStar.