SkiStar Åre: Testa olympisk idrott i Åre Björnen

SkiStar Åre: Testa olympisk idrott i Åre Björnen

Med start nu på onsdag fram till och med söndag den 10 mars kan alla sportlovslediga barn pröva på livet som olympier i Åre Björnen. Ett flertal olympiska grenar finns att testa i arenan som byggs upp i Björnen och ett antal Svenska olympier är på plats för att dela med sig av både inspiration och erfarenheter.

Lagom till när skolorna i länet har sportlov kan Åre presentera ett event som verkligen lockar till att sporta. Sveriges Olympiska Kommitté tillsammans med Arla arrangerar den 6-10 mars Olympic Day i Björnen. På en särskilt uppbyggd olympisk arena kan barn och ungdomar, cirka 5-15 år, prova på olympisk idrott och få träffa svenska olympiska stjärnor som Danijela Rundqvist, Sveriges första kvinnliga ishockeyproffs och skidskyttedrottningen Helena Ekholm.

-  Snöglädje kommer i många former. Olympic Day är ett kul komplement till skidåkningen för våra unga sportlovsgäster. Vem vet, det här kanske blir starten på en olympisk karriär för någon av deltagarna, säger Niclas Sjögren Berg destinationschef SkiStar Åre.

Under dagarna kommer det också att finnas möjlighet att boka in sig för att få åka i pisten med Marja von Stedingk, vinnare av totala världscupen i puckelpist, och längdskidor med skidskyttarna Helena Ekholm och David Ekholm.

För mer information om Olympic Day i Åre besök Skistar.com

Presskontakt:
Helena Engelbrecht, informatör SkiStar Åre
+46 70 395 62 71

FAKTA OLYMPIC DAY: Olympic Day är en del av Dröm – en olympisk framtidssatsning. Olympic Day anordnas av Sveriges Olympiska Kommitté tillsammans med Samsung, Arla, Nordea och GB Glace och lokala arrangörer på många olika orter i Sverige.

Kort om Åre:
Åre är Skandinaviens alpina huvudstad med en internationell atmosfär. Tåget stannar mitt i byn och inom en dryg timmes bilresa finns två internationella flygplatser. Åre stod 2007 värd för de alpina världsmästerskapen vilket säger det mesta om utförsåkningen. I Åre finner man, förutom härlig skidåkning, en mängd restauranger med kulinariska upplevelser, ett stort aktivitetsutbud och shopping som man inte förväntar sig att hitta i en by. Åre håller toppklass och är en mycket välbesökt skidort med ca 1 miljon skiddagar årligen. Fördelningen av SkiStar Åres gäster är 71 % svenska och 29 % internationella gäster.

SkiStar AB (publ), vars B-aktier är noterade på Nasdaq OMX Mid Cap Stockholm, äger och driver skidanläggningar på alpindestinationerna Sälen, Åre, Vemdalen och Hammarbybacken i Sverige samt Hemsedal och Trysil i Norge. Marknadsandelen är i Sverige 50 %, i Norge 29 % och totalt i Skandinavien 41 %. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Övriga verksamheter är logiförmedling, skidskola och skiduthyrning.

SkiStar Pressjour (endast akuta frågor)

Presskontakt Öppen 2 dec 2024 t.o.m. 1 maj 2025 Övriga tider på året utanför kontorstid, vänligen kontakta SkiStars kundservice på 0771-84 00 00 +46 280 841 60