Tio tips för en trygg, säker och hållbar fjällsemester

Tio tips för en trygg, säker och hållbar fjällsemester

SkiStars mål är ge gästerna minnesvärda fjällupplevelser och att erbjuda en aktiv semester under hela året. Allt fler besöker fjällen på sommaren, vilket innebär ett ansvar att tillsammans ta hand om naturen. Att göra det tryggt och säkert för gästerna är också viktigt. Här är SkiStars tips för en hållbar semester i sommar om du ska cykla, vandra eller bara vistas på fjället.

1. Ta hjälp för att välja rätt cykel, hyr gärna och fråga om råd. Personalen på SkiStarshop som hyr ut cyklar finns på alla destinationer och guidar dig gärna rätt.
  2. Börja gärna med en grundläggande teknikkurs om du är ovan, ta dig tid att bekanta dig med cykeln och ge dig inte ut på för stora utmaningar förrän du är redo för det. Hos SkiStar finns cykelleder för alla nivåer.
  3. Undvik att stanna mitt på leden, och särskilt där det är dålig sikt.
  4. Du har alltid väjningsplikt om du kör om andra.
  5. Hjälm är obligatoriskt, och välj kläder efter förutsättningarna.
  6. Håll dig till markerade leder, det ger en bättre upplevelse och hjälper till att ta hand om såväl natur som djurliv.
  7. Allt du tar med dig på turen tar du också med tillbaka. Ta med din egen soppåse och håll utkik efter Håll Sverige rents påsholkar i Sverige, motsvarade finns att hämta ut i Norge i receptionen på våra destinationer.
  8. Elda endast där det är tillåtet och vid stor fara för skogsbränder bör all användning av eld undvikas. Följ lokal varning om fara finns för skogsbrand.
  9. När du rör dig i naturen bör du vara försiktig, visa respekt och vara uppmärksam på vilda djur och andra människor.
  10. Tänk på att koppeltvång gäller för hundar under perioden 1 april-20 augusti, lokala föreskrifter kan också förekomma.

Mer information:
SLAO, Svenska Skidanläggningars Organisation, har tagit fram en cykelguide, SLAOs lilla Gröna för liftburen cykling.

SkiStars vett och etikett i fjällen

Håll fjället rent
Är ett initiativ mellan Skistar, Håll Sverige rent och Hold Norge rent med syftet att minska nedskräpningen i naturen på våra fjälldestinationer. Nedskräpning är ett stort problem, det skadar både naturen och djuren som lever i den. Läs mer

Allt om SkiStars sommaraktiviteter

Fjällturismbolaget SkiStar AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, segment Mid Cap. Koncernen äger och driver fjällanläggningar i Sälen, Vemdalen, Åre och Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige samt Hemsedal och Trysil i Norge. Verksamheten delas in i tre segment; Drift av skidanläggningar, Fastighetsutveckling & exploatering samt Drift av hotellverksamhet. Som den ledande semesterarrangören för Skandinavien är SkiStars affärsidé att med gästerna i fokus skapa minnesvärda fjällupplevelser, utveckla hållbara destinationer, erbjuda boende, aktiviteter, produkter och tjänster av högsta kvalitet.