Tjejmilen kommer till Sälen: Marathongruppen och SkiStar i flerårigt samarbete

Tjejmilen kommer till Sälen: Marathongruppen och SkiStar i flerårigt samarbete

SkiStar och Marathongruppen, Nordens största arrangör av motionsevenemang, ingår ett treårigt strategiskt samarbete för att under kommande år arrangera löpevenemang i SkiStars vackra fjällvärld. Först ut blir Tjejmilen Sälen den 18 juni.

Samarbetet startar med att SkiStar går in som sponsor för Tjejmilen som är ett av Marathongruppens största evenemang. Det första Tjejmilen arrangerades redan 1984 på Djurgården i Stockholm, och har sedan dess varit ett av världens största evenemang bara för kvinnor.

- Det här blir första gången Marathongruppen arrangerar fjällopp. Vi är oerhört stolta över att skapa Tjejmilen Sälen tillsammans med SkiStar som både har fantastiska anläggningar och tar ett stort ansvar kring hållbarhet både vad gäller hälsa och miljö. Tillsammans kommer vi att kunna erbjuda våra deltagare en mångfasetterad outdoor-upplevelse, säger Lotta Lindblom, evenemangschef på Marathongruppen.

Avtalet börjar gälla omgående och sträcker sig till slutet av 2024, och planerna är att utöka med fler destinationer och spännande koncept under kommande år. Bland annat finns planer att till nästa år arrangera loppet Lodge-Lodge i Sälen mellan just SkiStar Lodge Experium i Lindvallen och SkiStar Lodge i Hundfjället. Dessutom kan världens första lopp mellan Sverige och Norge bli verklighet redan 2023 genom Lodge till Lodge Sälen-Trysil, sträckan mellan SkiStars lodger och hotell på de båda destinationerna.

- Vi vill skapa minnesvärda fjällupplevelser för våra gäster året runt i takt med att fler och fler vill ha en aktiv semester i den skandinaviska fjällvärlden även sommartid. Därför känns det fantastiskt roligt att kunna utveckla och erbjuda klassiska löpevenemang i fjällmiljö där Tjejmilen Sälen är lättillgängligt och passar både den som gillar lugnare tempo eller den som föredrar lite mer fart och tävling. Löpevenemangen blir en viktig del av gästernas helhetsupplevelse då du samtidigt kan bo bra, äta bra, träna och njuta av den fina fjällmiljön, säger Jonas Bauer, affärsutvecklingschef på SkiStar.

Tjejmilen Sälen den 18 juni kommer att erbjuda två distanser: fem och tio kilometer. Anmälan beräknas öppna under mars. I samband med loppet erbjuds även paket för en komplett njutarhelg i Sälen med bland annat bekvämt boende på SkiStar Lodge Lindvallen, avkoppling på Experiums bad, Spa och Saunavärld, där man ladda batterierna både inför och efter loppet. Under helgen kan man också njuta av god mat på After Run i LodgeBaren och ”Tjejmilen After Party” på Experium.

Har du frågor kontakta:

Lotta Lindblom, evenemangschef på Marathongruppen, lotta.lindblom@marathongruppen,se, 070-497 14 63.

Petra Hallebrant, PR- och kommunikationschef SkiStar AB, press@skistar.com, 0729-637 332.

Pressbilder:
      SkiStars presswebb
      SkiStar Flickr

Om Marathongruppen:
      Marathongruppen är en ideell organisation bildad av friidrottsklubbarna Hässelby SK och Spårvägens FK. Klubbarna arrangerade Stockholm Marathon för första gången 1979 och sedan dess har verksamheten vuxit kraftigt. Tillsammans med Adidas Stockholm Marathon är Tjejmilen, Vårruset, Stafesten för UNICEF, Stockholm Halvmarathon och Tjurruset de evenemang som lockar flest deltagare. 200 000 löpare deltar årligen i klubbarnas evenemang. Marathongruppens uppgift är att arrangera dessa tävlingar. Hela det ekonomiska överskottet evenemangen gör går tillbaka till idrotten.
      marathongruppen.se

Om SkiStar:
      Fjällturismbolaget SkiStar AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, segment Mid Cap. Koncernen äger och driver fjällanläggningar i Sälen, Vemdalen, Åre och Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige samt Hemsedal och Trysil i Norge. Verksamheten delas in i tre segment; Drift av skidanläggningar, Fastighetsutveckling & exploatering samt Drift av hotellverksamhet. Som den ledande semesterarrangören för Skandinavien är SkiStars affärsidé att med gästerna i fokus skapa minnesvärda fjällupplevelser, utveckla hållbara destinationer, erbjuda boende, aktiviteter, produkter och tjänster av högsta kvalitet.
      skistar.com