SkiStar Åre: Tre nya stolliftar i Åre

SkiStar Åre: Tre nya stolliftar i Åre

I en av de största investeringar på liftar som någonsin gjorts i Åre invigs till nästa säsong inte mindre än tre nya moderna stolliftar. De nya liftarna ökar kapaciteten i systemet med drygt 5 000 personer och gör skidåkningen nedan trädgränsen ännu bättre. När skidsystemet i maj stängs för säsongen sätts spaden i jorden. Invigning blir i december 2013.

De nya liftarna ligger på strategiskt viktiga knutpunkter och kommer att göra stor skillnad i framkomlighet och effektivitet. Det blir tre moderna fyr- och sexstolliftar vilket kommer att höja gästens totalupplevelse i skidområdet.

- Det här är en av de största satsningar på liftar som någonsin gjorts i Åre. Med de nya liftarna håller Åre jämna steg med de stora alpdestinationerna. Vi blir ännu mer attraktiva, inte minst internationellt, säger Niclas Sjögren Berg, destinationschef SkiStar Åre.

Liftarna ägs av Tegefjäll Linbane AB och Sadeln Fjällgården Linbane AB. SkiStar AB som är en av delägarna i de båda bolagen kommer att arrendera och driva liftarna.

- Den här affärsmodellen har tidigare visat sig effektiv bland annat i Vemdalen. De båda bolagens arbete tillsammans med SkiStar har varit en förutsättning för att möjliggöra en investering av den här storleken. Det här skapar inte bara en stor förbättring i skidområdet. Det leder även till ökad sysselsättning i hela Åre med bland annat fler arbetstillfällen inom turismnäringen och byggbranschen, säger Niclas Sjögren Berg.

Fakta liftar:

Tegeliften
Fyrstollift som kommer att ersätta den bygellift som finns idag i Tegefjäll. Längd 1 100 meter, fallhöjd 275 meter. Kapaciteten blir 2 400 personer i timmen vilket innebär en fördubbling av nuvarande kapacitet.

Satsningen på en stollift i Tegefjäll innebär en fantastisk utvecklingspotential av de fina förutsättningar som finns i Duvedsområdet.

Fjällgårdsexpressen
Sexstollift som snabbt kommer att transportera skidåkare från Fjällgården upp mot Sadeln med en kapacitet på 2 400 personer i timmen. Längd 1 200 meter, fallhöjd 270 meter. Idag finns ingen lift på denna plats. Tottliften kommer att finnas kvar i nuvarande sträckning.

Sadelexpressen
Sexstollift som tar gästerna från Högåsliftens dalstation i Björnen till toppen på Sadelliften med en kapacitet på 2 800 personer i timmen. Längd 1 600 meter, fallhöjd 302 meter. I samband med detta kommer den befintliga Sadelliften att plockas ned för att möjliggöra fler nedfarter samt breddning av de befintliga nedfarterna.

Fjällgårdsexpressen och Sadelexpressen är viktiga delar i utvecklingen av Björnenområdet och länkar smidigt ihop familjefavoriten Björnen med centrala Åres system. Genom detta stärks ett redan nu attraktivt skidområde.

Följ liftbyggnationerna från start i maj till mål i december på skistar.com/are

För ytterligare information:
Niclas Sjögren Berg, destinationschef SkiStar Åre
E-post: niclas.sjogren.berg@skistar.com

Sven-Olof Hedung, ordförande Sadeln Fjällgården Linbane AB
E-post: svenolof.hedung@gmail.com

Tomas Sandman, ordförande Tegefjäll Linbane AB
E-post: tomas.Sandman@ramboll.se

För mer information om SkiStar AB:
Linda Wasell, PR Ansvarig SkiStar AB
Telefon: +46 70 6 74 74 74
E-post: linda.wasell@skistar.com

Kort om Åre:
Åre är Skandinaviens alpina huvudstad med en internationell atmosfär. Tåget stannar mitt i byn och inom en dryg timmes bilresa finns två internationella flygplatser. Åre stod 2007 värd för de alpina världsmästerskapen vilket säger det mesta om utförsåkningen. I Åre finner man, förutom härlig skidåkning, en mängd restauranger med kulinariska upplevelser, ett stort aktivitetsutbud och shopping som man inte förväntar sig att hitta i en by. Åre håller toppklass och är en mycket välbesökt skidort med ca 1 miljon skiddagar årligen. Fördelningen av SkiStar Åres gäster är 71 % svenska och 29 % internationella gäster.

SkiStar AB (publ), vars B-aktier är noterade på Nasdaq OMX Mid Cap Stockholm, äger och driver skidanläggningar på alpindestinationerna Sälen, Åre, Vemdalen och Hammarbybacken i Sverige samt Hemsedal och Trysil i Norge. Marknadsandelen är i Sverige 50 %, i Norge 29 % och totalt i Skandinavien 41 %. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Övriga verksamheter är logiförmedling, skidskola och skiduthyrning.