Över 4,5 miljoner skidåk gjordes i SkiStars skidbackar under jul och nyår.

Välbesökt Jul- och Nyårsperiod för SkiStar med 97 % boendebeläggning och all time high i skiddagar

Jul- och nyårsperioden har precis passerats och fjällturismbolaget SkiStar nådde en boendebeläggning på 97 % och med över 475 000 skiddagar* skrevs ett historiskt rekord för perioden. Högst beläggning hade Sälen, tätt följt av Trysil, Hemsedal, Åre och Vemdalen. Trots utmanande ekonomiska tider, särskilt för barnfamiljer, ser bolaget fram emot 2024 med optimism och erbjuder smarta, plånboksvänliga lösningar för att göra fjällsemestern prisvärd.

- Kärnan i vår verksamhet är att få människor i rörelse och bidra till människors välmående. Att fler gäster än någonsin åkt skidor hos oss under ledigheten är ett kvitto på hur populär och viktig aktiv semester är. Sälen och Vemdalen hade flest gäster i skidbackarna på nyårsafton, medan Åre hade flest 30 december. Sammantaget visar detta på en stark efterfrågan av minnesvärda fjällupplevelser, säger Stefan Sjöstrand, VD på SkiStar.

Under jul och nyårsperioden har samtliga av SkiStars destinationer varit välbesökta. För beläggning per destination se längst ner. Totalt åktes 4 637 216 skidåk och sammantaget 24 dec. tom 31 dec. skrevs rekordet 475 283** i antalet skiddagar* enligt bolagets inpasseringssystem Axess.

- Vi är glada att så många valde att tillbringa sin ledighet hos oss under jul- och nyårsperioden, säger Stefan Sjöstrand, VD på SkiStar. Vi är medvetna om att 2024 kommer att bli ett ekonomiskt utmanande år för många, och vet att det finns sätt att göra fjällsemestern prisvärd utan att kompromissa med kvaliteten på upplevelsen.

Fem tips för att hjälpa familjer att planera en prisvärd fjällsemester:

1. Bo en bit ifrån skidbackarna och nyttja skidbussen som unikt ingår i SkiStars SkiPass.
  2. Nyttja värmestugor nära skidbackarna: ta med matsäck för lunch och fika samt laga middag i stugan efter en dag i skidbacken.
  3. Dela semesterboende med släkt och vänner! Många boenden är för 8-10 personer vilket passar bra att dela på för tex två familjer.
  4. Om möjligt - Åk mellan skolloven! Lägre efterfrågan vilket gör priserna är mer förmånliga samt bättre svängrum i pisterna.
  5. Sist men inte minst -Var ute i god tid och förboka, förutom att fjällresan blir billigare så har familjen något att se framemot.

Beläggning av boende i procent enligt SkiStars bokningssytem 24 dec 2023 tom 1 jan. 2024:

Sälen 99 % - Aktuellt snödjup: 92 cm

Trysil 98 % - Aktuellt snödjup: 98 cm

Hemsedal 97 % - Aktuellt snödjup: 60 cm

Åre 96 % - Aktuellt snödjup: 74 cm

Vemdalen 94 % - Aktuellt snödjup: 82 cm

*skiddagar dvs en person som åkt skidor en dag.

**barn tom 6 år som åker gratis är ej inräknade.