Valle och Generation Pep vill få fler att dansa 10 000 steg

Valle och Generation Pep vill få fler att dansa 10 000 steg

SkiStar och Valle stöttar Generation Peps kampanj #dance10000 för att främja rörelseglädje bland barn och unga. Målet är att t ex genom dans och rörelse uppmuntra till 10 000 steg för daglig fysisk aktivitet. Med initiativet uppmanas både SkiStars gäster och medarbetare att genom skidåkning, dans och vardagsmotion sommar- som vintertid bidra till en bättre hälsa och en aktiv livsstil för alla.

I Valles inspirationsvideo ”walk, ski, dance”, som är ett bidrag till #dance10000, lyfter han skidåkning som ett exempel på motion och rörelseglädje. Samtidigt vill Valle inspirera till att samla steg på ett roligt sätt i vardagen, det spelar ingen roll var man är - man kan alltid röra på sig.

- I SKiStars hållbarhetsarbete är aktivitet en viktig del; vi vill inspirera till aktivering och rekreation och bidra till att fler människor, både barn och vuxna, uppnår den rekommenderade dagliga dosen av fysisk aktivitet. Därför hoppas vi att Valle kan hjälpa till oavsett hur du gör för att samla ihop dina steg. Vi uppmanar nu också all vår personal att under en månad vara med i utmaningen att nå 10 000 steg per dag, säger Fanny Sjödin, hållbarhetschef på SkiStar.

Se Valles inspirationsvideo

Om Valle
Snögubben Valle som budbärare har varit en stor succé sedan det lanserades säsongen 2013 på SkiStars skidorter. Valle är en av SkiStars viktigaste kommunikativa plattformar och är en representant för SkiStars värderingar och hållbarhetsarbete. Valle ska bidra till samhällsnytta med missionen att inspirera barn till att lära, röra sig och att må bra.

Om Generation Pep - En folkrörelse för barn och ungas hälsa!
Folkrörelsen Generation Pep arbetar utifrån visionen att alla barn och ungdomar i Sverige ska ha möjlighet och viljan att leva ett aktivt och hälsosamt liv. SkiStar och Generation Pep samarbetar sedan ett år tillbaka för att främja en aktiv livsstil och mer rörelseglädje bland barn och unga.

Fakta om rörelse och aktivitet
- Världshälsoorganisationen (WHO) rekommenderar att barn över 5 år ska ägna sig åt måttlig till hög fysisk aktivitet minst 60 minuter per dag. Dessutom uppmanas barn och unga att röra sig mer intensivt tre gånger i veckan och då ska pulsen höjas.

- 1 av 5 barn svarar att de rört sig mindre under pandemin och nästan 1 av 3 svarar att de har haft mer skärmtid under pandemin. Bland gymnasieungdomarna upplever 3 av 10 att de varit mindre fysiskt aktiva.

- Endast 2 av 10 barn når den rekommenderade mängden fysisk aktivitet. Flickor når rekommendationen i lägre utsträckning än pojkar, redan ifrån sju års ålder är flickor mindre aktiva.

Källa: https://generationpep.se/sv/hur-vi-arbetar/egna-satsningar/pep-rapporten/

För mer information från media, kontakta gärna:
Petra Hallebrant, PR- och kommunikationschef, SkiStar AB, tfn 0729-637 332, petra.hallebrant@skistar.com

Pressbilder finns på SkiStars presswebb: https://www.skistar.com/sv/press/#/latest_media