Varierande skidåkning för alla, boende med hög komfort, minnesvärda och hållbara fjällupplevelser: SkiStar presenterar nyheterna inför vintersäsongen 2021/22

Med Sveriges och Norges bredaste och största utbud av alpin skidåkning för alla nivåer, befäster SkiStar rollen som den ledande semesterarrangören för Skandinavien inför vintern. Förutom förbättringar i skidsystemen, introduceras flera nyheter med alltifrån fortsatta digitala lösningar, nya SkiStar Lodge Hundfjället till satsningar på hållbara fjälldestinationer med bättre utbud och aktiviteter för gästerna.

- Trots pandemin har vi lyckats sjösätta flera stora projekt, bland annat digitala lösningar som redan förra vintersäsongen gav mycket gott resultat och uppskattades av våra gäster. Det skapar både trygghet och säkerhet för våra gäster men också en mer bekymmersfri vistelse som vi nu fortsätter att utveckla med målet att all incheckning och SkiPass-försäljning ska vara digital, säger Stefan Sjöstrand, vd och koncernchef för SkiStar.

Fler människor har upptäckt den skandinaviska fjällvärlden under pandemin och vikten av att vara utomhus och ha en aktiv semester med den alpina skidåkningen i fokus. Som komplement utvecklar SkiStar därför SkiStar Cross Country Arena i Sälen, som sedan tidigare finns i liknande form i Åre, i likhet med andra skidanläggningar i Sverige: längdskidåkning med hög kvalitet och flera nya tjänster och produkter såsom elljusspår, parkering, toaletter och vallabodar på arenorna som ett tillägg till SkiStars SkiPass.

Bo bättre borta än hemma
    Nya gäster och nya semestervanor ställer också andra krav på komfort och att bo bättre borta än hemma och även bredare restaurangutbud, gärna med hållbara lokala inslag och råvaror från byn. SkiStar inviger därför i december nya SkiStar Lodge Hundfjället - toppmodernt boende med hög mysfaktor och bästa ski-in-ski-out läge tillsammans med två helt nya restauranger signerat av krögaren och entreprenören Pontus Frithiof. Det är en del i SkiStars nya satsning att utveckla SkiStar Lodge. SkiStar driver sedan 1 juli fem fjällhotell med fokus på lägenhetshotell i Trysil, Sälen och Hemsedal.

Hållbara fjälldestinationer

En annan viktig del är hållbara fjälldestinationer där fler gäster efterfrågar alltifrån bättre återvinning på plats till fler möjligheter för laddning av elbilen. Inför vintern kommer därför SkiStar att införa en rad nyheter inom hållbarhet:

• ökat antal laddstolpar för elbilar på samtliga destinationer
    • bättre information till gästerna kring återvinning via SkiStar-appen och nya återvinningskassar tas fram. De kan hämtas ut vid check-in-stationer och kommer även att finnas på plats i SkiStars egna och förmedlade boenden
    • I Norge införs förnybar diesel (HVO) till alla pistmaskiner som sedan tidigare redan gjorts i Sverige. Det kommer att minska SkiStars egna klimatpåverkan från driften med 45%.
    • Tack vare SkiStars nya samarbetsavtal med Jämtkraft drivs samtliga anläggningar i Sverige och i Norge (Scandem A/S) med förnybar energi från sol-, vind- och vattenkraft och i Sverige är elen dessutom märkt med ”Bra Miljöval”
    • De båda hotellen Radisson Blu Mountain Resort & Residences och Radisson Blu Resort i Trysil, som SkiStar numera driver är miljöcertifierade enligt Miljøfyrtårn - ett arbete vi kommer att fortsätta med samt genomföra en analys om att miljöcertifiera samtliga hotell.
    • Nya SkiStar Concept Store i Lindvallen vid handelscentret öppnar i juni 2022. Byggnationen är miljöcertifierad med ”Miljöbyggnad silver”. SkiStar har påbörjat resan med egenproducerad el och sätter solcellspaneler på fasaden av byggnationen. Hela projektet med nya SkiStar Concept Store i Lindvallen syftar till att bli en föregångare för hur SkiStar kan jobba mer cirkulärt och klimatneutralt med alltifrån drift, uthyrning och återvinning.

– Jag ser verkligen fram emot vintersäsongen och att hälsa nya och gamla gäster tillbaka. Jag är stolt över att vi kan erbjuda flera förbättringar i våra skidsystem med fokus på barnområdena och även satsningar på högklassigt boende i kombination med hållbara och minnesvärda fjällupplevelser, avslutar Stefan Sjöstrand, vd och koncernchef för SkiStar.

Försiktighetsåtgärder med anledning av covid-19:
      Med goda erfarenheter från tidigare sommar- och vintersäsonger fortsätter SkiStar att satsa på trygghet och säkerhet för alla gäster. Vi uppmanar alla att använda SkiStars app och att förboka aktiviteter och köpa SkiPass på skistar.com eller i appen. In- utcheckning till boende sker i möjligaste mån digitalt. I övrigt följer vi myndigheternas allmänna råd och restriktioner och uppmanar alla våra gäster att ta eget ansvar och hålla sig uppdaterade kring vad som gäller med inreseregler mellan länderna.

Här följer en sammanställning över alla nyheter på SkiStars destinationer i Sverige och Norge:

Ett brett utbud av boendealternativ och utökade öppettider stärker Sälen som Norra Europas största skidområde

I år öppnar SkiStar den helt nya SkiStar Lodge Hundfjället, bara 10 minuter från Scandinavian Mountains Airport. Skistar Lodge Hundfjället erbjuder på sina 18,650 kvm 786 bäddar fördelade i 153 lägenheter av varierande storlek, alla smakfullt designade i gedigna naturmaterial, välutrustade och med hög mysfaktor. I hotellet finns det även 3 st Valle-tematiserade lägenheter. I samma byggnad inryms också en restaurang, stor loungebar, Skistarshop samt Valles hygglo-ett lekområde för aktiva barn. I direkt anslutning till SkiStar Lodge Hundfjället finns även gym, relaxavdelning och konferensvåning med 6 möteslokaler och plats för cirka 250 personer. Ovan konferensvåningen finns Tornrummet, en mindre konferenslokal med panoramautsikt över hela fjället. Mer om SkiStar Lodge

SkiStar Cross Country Arena är ett nytt initiativ för att möta det ökade intresset för träning och längdskidåkning bland våra gäster och som ett komplement till alpin skidåkning i Sälen. Gemensamt för de två arenorna i Lindvallen och Tandådalen/Hundfjället är att det erbjuds elljusspår och spår för både klassiskt och skate. I anslutning till entréerna vid spårcentralerna erbjuds vallabodar, värmestuga och på utvalda platser uthyrning/försäljning/vallning på plats. Alla spår i dessa områden får ny, tydlig skyltning, som gör det enklare att orientera sig i området. I arenorna skapas aktivitetsområden med fokus på rolig längdskidåkning och utveckling av skidteknik på ett lekfullt sätt, som passar hela familjen. Som tidigare år preparerar SkiStar Sälen ca 8 mil spår per natt. Med ny, modern pistmaskin anpassad för längdspåren läggs extra kraft på spårdragning och preparering i de nya arenorna och aktivitetsområdena. Läs mer om SkiStar Cross Country Arena

Nya ställplatser och servicefaciliteter för husbilar i Lindvallen. Ställplatserna har eluttag och ligger nära skidområdet. I servicefaciliteterna ingår nyheter som dusch, toalett, färskvatten och tömningsfaciliteter.

För att göra skidåkning i Tandådalen och Hundfjället ännu mer tillgängligt förlängs skidområdets öppettider till att gälla från 09.00 till 18.00 varje dag.

Mer om vinterns nyheter i Sälen

Vind- och vädersäkring, utvecklad liftkapacitet och längdskidåkning i Åre

Som en del i arbetet med att vind- och vädersäkra skidsystemet i Åre för att stärka och ”skydda” skidområdet vid olika typer av väder och därmed förbättra gästernas skidupplevelse, inleds projektet genom att installera ett vindplank på Sadelberg till vintern för att ”leda” om vinden för att säkra driften av Sadelexpressen (6-sittslift). För att förbättra kapaciteten och skidåkningen, inte minst för de yngre skidåkarna byts den gamla Vargenliften ut (knapplift). Det blir samma sträckning som idag, men med mer än dubbla kapaciteten.

För de som gillar både alpint och längdskidåkning finns redan SkiStar Cross Country Arenai Åre Björnen och Ullådalen som har avgiftsbelagda längdspår. I Åre Duved blir ingången till arenan ännu tydligare, samtidigt som serviceutbudet blir bättre med bland annat toalett, vallabod och parkering.

Mer om vinterns nyheter i Åre

Vemdalen får ny SkiStarshop Concept Store serviceshop och ännu bättre snöproduktion

I barnområdet på Skalets torg öppnar SkiStarshop Concept Store en serviceshop där våra gäster bl.a. kommer att kunna handla handskar, goggles och värmeprodukter. I Vemdalsskalet blir det dessutom en ny shop-in-shop på SkiStar Concept store, där Helly Hansen och Burton får egna avdelningar. Klövsjö – Storhogna – Vemdalens största skidområde:

Senaste säsongen upptäckte rekordmånga att Klövsjö-Storhognas skidområde erbjuder både en varierande skidåkning men också att det här finns större svängrum även på högsäsongsveckorna. Området utvecklas även ständigt genom nya boenden där bland annat nya Hotell Klövsjöfjäll som utvecklats till att vara ett av fjällens modernaste fjällhotell som också är nominerat till Stora Turismpriset 2021. Men här finns även anrika Storhogna Högfjällshotell som till säsongen 2021-22 fått nya ägare.

Snösystemet fortsätter att utvecklas: Vemdalen har ett unikt geografiskt läge med både inlandsklimat och Härjedalsplatåns höjd över havet som skapar bra förutsättningar för kyla och snö. Detta ihop med ett av fjällvärldens mest utbyggda snökanonsystem gör att pister och liftspår kan snöläggas tidigt på säsongen och sedan hålla långt in på vårvintern. Till vintersäsongen så byggs systemet ut ytterligare och inför kommande år kommer fler satsningar göras för att på ett hållbart sätt kunna säkerställa en skidprodukt redan från försäsong.

Mer om vinterns nyheter i Vemdalen

Förbättrad skidåkning, snöproduktion och lokalproducerade matupplevelser i Hemsedal

Den röda nedfarten Hemsedalsparken återuppstår i en nytt och modernt utförande. Dessutom har flera andra nedfarter förbättrats och snöproduktionen utvecklats ytterligare för att säkerställa goda snöförhållanden i vinter, bland annat genom fler snöstaket.

Lokalproducerad mat ligger i tiden, och blir en allt mer naturlig del av matutbudet på restaurangerna i Hemsedal. Deli di Montagna serverar italiensk mat till lunch och middag när delar av O`Learys lokaler, som ligger på bästa ski-in-ski-out-läge vid barnområdet, byggs om.

Mer om vinterns nyheter i Hemsedal

Trysil fortsätter utvecklingen av skidutbudet med fokus på bredd och variation för hela familjen

I vinter öppnar en ny knapplift i barnområdet vid Turistcentret. Den nya liften skapar en bättre kapacitet och också en bättre ingång till skidåkning på Trysilfjället.

För alla skidälskare från länder i Skandinavien och Europa kommer Trysil och Sälen att bli ännu mer tillgängliga i vinter, med de nya internationella rutterna till Scandinavian Mountains Airport Sälen-Trysil. Både SAS, BRA och Alsie erbjuder rutter från London - Heathrow, Kastrup - Köpenhamn, Aalborg, Sønderborg och Århus.

Mer om vinterns nyheter i Trysil

Digitalisering: vinterns nyheter hittar du här

Pressbilder:
      SkiStars Flickr