Vemdalens skidskola – bäst i världen!

Den engelska charteroperatören Neilson, som har 60 skidorter över hela världen i sitt sortiment, har utsett Vemdalen till att ha - The Best Ski School in the World 2005. Det är hur nöjda gästerna är med skidskolan som avgör vem som får priset. Neilson, som ingår i Thomas Cook Group, har 90 000 gäster som reser med dem varje år. Medtävlarna dvs andra skidorter som Neilsons gäster besöker är ca 60 till antalet. Bland de mer kända är Whistler i Canada, Vail i USA, St Anton i Österrike och Val d´Isère i Frankrike. Neilson värderar sina samarbetspartners genom att gästerna fyller i ett ”nöjd gäst” formulär med frågor rörande skidlärarens förmåga att lära ut, språkkunskaper, hjälpsamhet mm. Det är utifrån detta formulär som Vemdalens skidskola har blivit utsedd till Best Ski School in the World 2005. Det är andra gången som Vemdalens skidskola får denna fina utmärkelse, förra gången var 2003. Priset kommer att delas ut i London den 16 november. - Vi är stolta att vara den enda destinationen som har fått utmärkelsen två gånger, säger Torgny Svensson, Destinationschef för SkiStar i Vemdalen. Neilson flyger sina gäster med egna plan direkt från London till Östersunds Flygplats, detta gör att de har en total restid på ca 4 timmar inklusive transfer till Vemdalen. Förra säsongen besökte omkring 500 engelska turister Vemdalen och majoriteten av dem har gått i Vemdalens skidskola. För ytterligare information: Torgny Svensson, Destinationschef, SkiStar Vemdalen, mail: torgny@vemdalen.com, mobil: 070-620 44 84 Halvard Svensson, Skidskolechef Vemdalsskalet, mobil: 070-321 53 00, mail: halvard.@vemdalen.com Malin Häggblad, Informatör SkiStar Vemdalen, tel: 0684-151 77, mobil: 070-208 60 62, mail: malin@vemdalen.com Högupplösta bilder (300 dpi) finns att ladda ner direkt på www.skistar.com/vemdalen/pressrum, där finns även ytterligare information om Vemdalen.

SkiStar AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, segment Mid Cap. Koncernen äger och driver alpina skidanläggningar i Sälen, Åre och Vemdalen samt Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge samt St Johann in Tirol i Österrike. Marknadsandelen är i Sverige 53 %, i Norge 29 % och totalt i Skandinavien 43%. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Verksamheten delas in i två segment; Drift av skidanläggningar och Fastighetsutveckling & exploatering.

Petra Hallebrant

Presskontakt PR- och kommunikationschef SkiStar AB +46 729 637 332

Presskontakt +46 280 841 60

Minnesvärda fjällupplevelser i Sälen, Åre, Vemdalen, Hemsedal, Trysil, St. Johann & Hammarbybacken

SkiStar äger och driver Skandinaviens fem största alpina skidanläggningar: Sälen, Åre och Vemdalen i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge samt St Johann in Tirol i Österrike och Hammarbybacken i Stockholm. SkiStars vision är att skapa minnesvärda fjällupplevelser som den ledande operatören av europeiska alpindestinationer.

SkiStars skidorter är perfekta resmål för aktiva livsnjutare. Här kan familjer och vänner avnjuta härliga dagar i skidbackarna. Många har upptäckt glädjen med utförsåkning, men också vilken nytta en semester i skidbacken kan göra för att träna kroppen, ladda batterierna och för umgänget med nära och kära.

Välkommen till våra skidorter i Sälen, Åre, Vemdalen, Hemsedal, Trysil, St Johann in Tirol samt citybacken Hammarbybacken mitt i Stockholm!