SkiStar Vemdalen: Vinterns nyheter 2012/13

Vemdalen är en klassisk skidort som består av tre skidområden och med en hemtrevlig atmosfär. Totalt finns 55 nedfarter och 34 liftar i de tre skidområdena. Områdets höga höjd över havet och dess inlandsklimat innebär snösäkerhet och tidig säsongstart. Av nedfarternas totala ytor täcks hela 80,5 procent av kraftfulla snösystem. Utförsåkningen bjuder på rejäla fallhöjder, omfattande spårsystem och fina leder på fjället. Vemdalen som ligger endast 48 mil från stockholmsregionen består av de klassiska skidområdena Björnrike, Vemdalsskalet och Klövsjö/Storhogna.

– De senaste säsongerna har skidområdena vuxit med fyra stycken 6-stols expressliftar och flera nya nedfarter. Inför vintern bygger vi vidare. På Vemdalsskalet med ett klassiskt fjällhotell där komfort, trivsel och fjällmiljö stått i fokus och i Klövsjö med en ny lift och nedfart. Till kommande vinter erbjuds dessutom alternativa resmöjligheter för gästen genom storsatsningen med tågtrafik från södra Sverige, säger Torgny Svensson SkiStar Vemdalen.

Vemdalen bygger vidare

Vinterns stora nyhet i Vemdalen är storsatsningen på tågtrafik från södra Sverige. Med både dag- och nattåg ges Vemdalens gäster ett komfortabelt resealternativ till fjällsemestern. I vinter kommer Hovde Hotell med 22 dubbelrum och restaurang med sportbar att stå klart. Hotellet är det fjärde av åtta planerade nybyggen på Vemdalsskalet. Ambitionen har varit att bygga ett klassiskt fjällhotell med hög trivselfaktor. Skalet Express, förra årets nya 6-stols expresslift i barnområdet, kompletteras i vinter med ett rullband direkt från parkeringen upp till skidområdet. I Klövsjö öppnar en ny lift, med nedfart i anslutning till nybyggda Klövsjö Panorama, och ett lägenhetsboende med möjlighet att härbärgera tre generationer.

Nya Hovde Hotell, Vemdalsskalet
Hovde Hotell har utvecklats i ett nära samarbete mellan SkiStar, Vemdalsfastigheter AB, Trångsviken Bygg AB och inte minst arkitekten Sam Sandström. Komfort, trivsel och fjällmiljö har stått i fokus. Hotellet blir i två plan med totalt 22 dubbelrum med hög fjällstandard. På bottenplanet blir det en restaurang med sportbar. Mellan 20 av rummen kan en dörr öppnas så att hela sportlovsfamiljen får plats. Till Skalet Express och skidcirkusen på Hovde och Skalsfjället är avståndet ca 40 m. Den preliminära planen är att hotellet premiäröppnar vecka 11 i mars och redan nu går det att boka boende på skistar.com.

Nytt i Klövsjö
I Klövsjö öppnar en ny lift med nedfart i anslutning till nybyggda Klövsjö Panorama. Klövsjö Panorama är rejäla timmerhus med mycket fjällkänsla och många vackra detaljer som synliga balkar, stor öppen spis och känsla av skidåkningens pionjärtid från 60- och 70-talen. De väl tilltagna lägenheterna är gjorda för att härbärgera tre generationer skidåkare. Runt långbordet i den största lägenheten kan fler än 20 personer äta tillsammans medan brasan sprakar bredvid. Totalt byggs två hus med fyra lägenheter vardera om 96-170 kvm. Den nya liften och nedfarten ger Ski in – Ski out-läge för båda byggnaderna.

Ta tåget till Vemdalen

Snötåget Malmö/Göteborg – Vemdalen
Med start i december, varje söndagskväll, avgår Snötåget till Vemdalen från Malmö, Helsingborg och Mölndal/Göteborg. Snötåget som består av nyrenoverade liggvagnar och en restaurangvagn anländer på måndag morgon till Röjan/Vemdalen. Där väntar transferbussarna som tar resenärerna till Vemdalens samtliga tre skidområden. Boendet kommer att kunna disponeras direkt vid ankomst och även på avresedagen vilket gör det bekvämt och enkelt för gästen.

Dagtåg Stockholm – Vemdalen
I december startar reguljärtrafik med ett dagligt tåg från Stockholm till Röjan/Vemdalen via Mora. Den dagliga tågtrafiken har möjliggjorts genom ett samarbete mellan SJ, Inlandsbanan, Destination Vemdalen och SkiStar AB. SJ InterCity avgår från Stockholm på morgonen och efter ett byte i Mora anländer tåget till Röjan/Vemdalen på eftermiddagen där vidare transport till Vemdalen sker med lokalbuss.

Lokalbusstrafik i Vemdalen
Lagom till julhelgen startar den nya lokalbusstrafiken i Vemdalen. Via två bussar får Vemdalens gäster och boende en interntrafik av ”pendel”-modell vilket ger ytterligare möjligheter att uppleva mer av vad Vemdalen har att erbjuda. Oavsett längd på resan blir priset per enkelresa 25 kronor.

Fortsatt utveckling av förra årets succéer

Bekvämare på Vemdalsskalet
Fjolårets satsning, en 6-stols expresslift i barnområdet på Vemdalsskalet, gav gästerna en bekvämare resa upp i skidområdet. Nu blir det ännu bekvämare i barnområdet med en ny grillplats, utvecklad pulkabacke samt en till värmestuga. För att göra det riktigt enkelt för gästerna så finns ett helt nytt rullband från parkeringen till skidområdet. Nytt är även att hela Hovdegubbens familj finns på Vemdalsskalet vilket förstärker det populära fjälldagiset, Hovdegubbens Stuga, som redan finns i området.

Bättre tillgänglighet i Björnrike
I Björnrike förlängs den mycket populära ski cross-banan som byggdes till förra säsongen. Här görs även förbättringar i pulkabacken. För att förbättra tillgängligheten finns nu även en skidväg från Björnvallen ner till Blästervallen vilket gör det enklare att ta sig till liften Grizzly Express och restaurangen Grizzly Bar & Grill.

Nya skidupplevelser

SkiStar Experince – Nu även i Vemdalen
Upplevelsekonceptet SkiStar Experience bygger på att ge utförsåkaren mervärden i form av kunskap, spänning och härliga upplevelser i skidåkningen. En meny fullspäckad av aktiviteter med inriktning på äventyr, gemenskap och njutning finns att välja bland. I Vemdalen kommer SkiStar Experience att erbjuda allt ifrån Manchestermorgon till Freeride. Fokus på skidupplevelserna kommer att vara aktiviteter för hela familjen. SkiStar Experience finns sedan tidigare i Åre, Hemsedal och Trysil.

Utvecklande längdclinics
För den som vill utveckla sin skateteknik finns nu möjligheten på Vemdalsskalet genom nyheten Skate Clinic. Sedan tidigare finns klassiska kurser både i Björnrike och på Vemdalsskalet.

För information om samtliga nyheter från SkiStar AB

För mer information om vinterns nyheter i Vemdalen;
Anders Lundqvist
Marknad & Eventansvarig SkiStar Vemdalen