Sandell hoppas på ny asfaltstriumf

För en månad sedan vann Patrik Sandell och Emil Axelsson det tyska VM-rallyt. Det var den svenska Skodaduons första seger i ett asfaltrally. Nu har de chansen igen, när det franska VM-rallyt går av stapeln i Alsace-regionen, bara ett 20-tal mil från deras förra triumf.

Det är första gången rallyt körs just i Alsace. Ända sedan 1973 har det varit medelhavsön Korsika som stått värd för det franska VM-rallyt, men i år är det alltså vindistriktet vid gränsen mot Tyskland som fått överta hedersuppdraget.

- Det blir helt nytt för oss allihop. Som jag förstått det så påminner vägarna rätt mycket om Tyskland, eftersom det bara är tjugo mil bort. Men det är mer bergigt. Vi kommer att klättra mycket mer uppför och nerför, säger Patrik Sandell.

Geografin kan göra däcksvalet till en nyckelfaktor, eftersom förarna under en och samma sträcka kommer att köra på olika sidor av bergen. Det kan vara torrt när de klättrar uppför men regn på nervägen.

Rally de France är den nionde deltävlingen av totalt tio i Super 2000 World Rally Championship. Inför tävlingen ligger de på fjärde plats i tabellen, 22 poäng efter de två ledarna Xevi Pons och Martin Prokop som båda har 96 poäng. En seger ger 25 poäng och med framgången i Tyskland är svenskarna i högsta grad med i guldstriden när det nu drar ihop sig mot slutet av säsongen. Men Patrik tar en tävling i taget.

- Jag känner ingen extra press bara för att det gick bra senast. Men självklart tar vi med oss den bra känslan vi hade i Tyskland. Om vi gör allt lika bra nu när det gäller noter och förberedelser så kan vi nog vara med och slåss om topplaceringarna igen, säger Patrik Sandell.

Rally de France består av 20 specialsträckor, på sammanlagt drygt 35 mil. Rallyt startar fredag morgon och avslutas söndag eftermiddag.

Följ rallyt på: www.patriksandell.com

För mer info kontakta: Henrik Svensson (Skoda Sverige): 070-618 65 17 Bo Schager (Patrik Sandell Rally): 070-11 11 944

Fabrikerna i Tjeckien och sex andra länder producerade sammanlagt 684 226 bilar under 2009. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto 27 000 anställda worldwide med en ambition att öka försäljningsvolymen ytterligare mot nya framgångar.

• patrik sandell
  • emil axelsson