ŠKODA på bilsalongen Genève 2018: En glimt rakt in i framtiden med innovativ hybridteknik

När den internationella bilsalongen i Genève slår upp portarna i mars är det också debut för en mängd nyheter från ŠKODA – bland annat världspremiär för konceptbilen ŠKODA VISION X som ger en glimt in i framtiden vad gäller hybridteknik och design. Dessutom debuterar nya uppdaterade FABIA och exklusiva KODIAQ L&K – samt nya motorer till SUPERB.

› ŠKODA VISION X med innovativ hybridteknik ger en glimt in i framtidens teknik hos den tjeckiska tillverkaren
› Världspremiär för uppdaterade ŠKODA FABIA
› ŠKODA KODIAQ L&K: Premiär för den exklusiva toppversionen av succésuven
› Två nya motorer till SUPERB: TSI272 och TSI150
› ŠKODA OCTAVIA RS med 245 hästkrafter och Challenge Plus-paket
› Digital instrumentering tillgängligt för OCTAVIA, SUPERB och KODIAQ

En välfylld ŠKODA-monter väntar de hundratusentals besökarna till årets bilsalong i Genève – och de kan räkna med att både få ta del av viktiga nyheter i det befintliga modellprogrammet från ŠKODA och samtidigt spana rakt in i framtiden i ”Innovation Tunnel”. Här kan besökarna bland annat ta del av de smarta uppkopplade teknikerna inom ŠKODA Connect och resultatet från det innovativa dotterföretaget ŠKODA DigiLab.

Nya ŠKODA VISION Xär en konceptbil som representerar framtiden för ŠKODA både vad gäller design och teknik när det kommer till hållbarhet och flexibilitet. Konceptbilen innehåller både klassledande teknik inom uppkoppling och infotainment samt visar på utvecklingen av det märkestypiska designspråket inspirerat av traditionellBöhmiskt glaskonst.Dessutom är VISION X byggd med en helt ny hybrid-drivlina där en biogas-driven fyrcylindrig turbomotor kombineras med eldrift och ger rekordlåga utsläpp av koldioxidutsläpp och bränsleförbrukning.

ŠKODA FABIAär en global storsäljare som uppdateras från topp till tå. En uppdaterad design såväl fram som bak exteriört och nya strålkastare med LED-teknik och nya bakljus ger både ny stil och förbättrad teknik. Interiört har FABIA en uppdaterad instrumentpanel, nyutvecklade säten och nya material. Dessutom har självklart förarassistans- och säkerhetssystemen både blivit bättre och smartare och de ŠKODA-unika ”Simply Clever”-finesserna har också blivit fler till antalet. Från och med uppdateringen kommer FABIA enbart finnas tillgänglig med rappa och effektiva bensinmotorer, i Sverige med 95 och 110 hästkrafter.

Även den prisade succésuvenŠKODA KODIAQstår på scenen i Genève – nu i sin mest exklusiva och lyxiga version någonsin. Uppkallad efter företagets grundare Laurin och Klement är L&K-versionerna de mest bekväma, påkostade och välutrustade ŠKODA-modellerna i programmet. I nya KODIAQ L&K demonstreras det genom uppdaterad exteriördesign och skyhög standardutrustning. 19-tumsfälgar, läderklädsel och digital instrumentpanel är bara några av sakerna som ingår. Dessutom får KODIAQ två nya bensinmotorer i TSI150 och TSI190 som båda har partikelfilter.

Självklart får också flaggskeppetŠKODA SUPERBoch företagets storsäljareŠKODA OCTAVIAta del av nyheterna. Till SUPERB uppdateras bland annat motorutbudet med en 1,5-liters bensinmotor med aktiv cylinderavstängning samt en högeffektiv 2,0-litersmotor med 272 hästkrafter.

Dessutom introduceras digital instrumentpanel till de flesta ŠKODA-modellerna. Från modellår 2019 kommer den digitala instrumenteringen finnas tillgänglig till såväl OCTAVIA som SUPERB och till suvarna KAROQ och KODIAQ. Den digitala displayen ersätter de konventionella mätarna och kan anpassas individuellt beroende på humör, körstil och körförhållanden.