Reflex ger kontroll på ekonomin

Nu kan du som är skogsentreprenör få en överblick över ditt företags ekonomi och se vilka faktorer som påverkar lönsamheten mest. Skogforsk har utvecklat ett enkelt analysverktyg för att räkna på verksamheten.

− Skogsbruket vill ha entreprenörer som har kontroll på sina produktionskostnader, vet hur olika faktorer slår på totalresultatet och vet vilka rationaliseringsåtgärder som skapar mest värde för såväl kundföretag som det egna entreprenadföretaget, säger Anna Furness-Lindén, Skogforsk.

REFLEX, som verktyget heter, är gjort i Excel och enkelt att använda. Du matar in grunduppgifter om maskinernas kostnader och intäkter. Totalt handlar det om ett 30-tal variabler, där de flesta kan hämtas från bokföringen. Med verktyget kan du sedan ändra olika faktorer och se hur det påverkar resultatet.
− Vad händer till exempel om dieselpriset går upp med två kronor litern, om antalet flyttar ökar med fem procent, om medelstammen går upp med 0,05 m3fub? Sådana frågor kan du få svar på. Du kan också analysera de ekonomiska konsekvenserna av ett nytt skiftschema, säger Petrus Jönsson, Skogforsk.

Analysverktyget förklarar även de lite mer komplicerade posterna värdeminskning, avskrivningar, amorteringar och räntor – och hur de påverkar årsresultatet.

Reflex kan hämtas gratis på www.skogforsk.se/verktyg.

På Ukonf10 som Skogforsk arrangerar i Umeå (10-11 feb), Sundsvall (17-18 feb), Jönköping (24-25 feb) och Västerås (3-4 mars) kan du lära dig mer om REFLEX.

Läs mer i Resultat nr 18, 2009 som finns att beställa på www.skogforsk.se/butiken.

Anna Furness-Lindén, Skogforsk. Tel: 018-18 85 35, 070-490 52 18
Petrus Jönsson, Skogforsk. Tel: 018-18 85 73, 070-528 85 83
Anna Franck, pressansvarig. Tel: 018-18 85 88, 076-128 85 88

* Du hittar alltid våra pressmeddelanden på www.skogforsk.se/press