​Gamla skogsmaskiner allt hetare – unik topplista med äldre skotare

Bristen på nya och bättre begagnade skotare gör att intresset ökar för lite äldre maskiner. Skogsforum har gått igenom samtliga registrerade skotare i årsmodellerna 1967-2008 och har sammanställt ”skotarklassikernas topplista”. Listan har sedan jämförts med hur frekvent de här modellerna handlas på landets största auktionssajt för skogsmaskiner.

Minibrunett regerar i begagnatskogen

Det finns mer än 5000 skotare inom årsmodellerna 1967 – 2008 i Transportstyrelsens fordonsregister. Den i särklass vanligaste modellen är Bruunett Mini, även kallad ”Minibrunett”. Totalt, om man räknar in Bruuns båda versioner 578 och 678 samt den FMG-målade versionen 678, så finns det över 700 Minibrunetter som fortfarande är registrerade i Sverige. Var sjunde gammal skotare är en Mini! Det är till och med så att Minibrunetten är det vanligaste skotarmodellen, alla kategorier. Räknar man ihop hur många maskiner som finns i Sverige av varje maskinmodell så finns det ingen som kommer i närheten av Minin. Även om man tar med alla skotare som finns ända fram till dagens årsmodeller.

Oväntat på fjärdeplatsen?

Andra maskiner det finns gott om är Rottne Rapid (381 st) och ÖSA 250 (350 st) som tar de andra pallplatserna. På fjärde plats kommer kanske något oväntat en maskinmodell från en relativt liten tillverkare: Gremo 950 som det finns 306 maskiner av i den svenska skogen. Resten av placeringarna på topplistan över äldre skotare är modeller som det finns mer än 100 exemplar av i fordonsregistret. Här hittar vi bl. a Valmets trotjänare 840 och 860, fyra Timberjackmodeller och två Kockums-maskiner.

Ökad försäljning av äldre skotare

En fråga som väcks är i vilken omfattning de äldre skotarna byter ägare? För att ta reda på mer om omsättningen av äldre skotare pratade Skogsforum med landets största auktionssajt för maskiner, Klaravik. Försäljningschefen Carita Nero på Klaravik bekräftar en trend med ökad försäljning av äldre skogsmaskiner och Klaravik har sett en stor ökning under senare tid.

- Vi har aldrig gjort något aktivt för att få skogsbruk som säljande kunder på vår plattform utan det har kommit av sig själv, säger Carita. Det har gått otroligt fort! Vi sålde vår första skogsmaskin för kanske tre-fyra år sedan och under 2018 sålde vi närmare 300 skogsmaskiner och andra skogsrelaterade produkter.

Enligt Carita är de vanligaste skotarna som säljs på auktion hos Klaravik Valmet 860 och Timberjack 1210. Rottneskotare säljs också ganska frekvent liksom Gremo 950, Timberjack/FMG 810 samt Valmet 840. Även många Kockums-maskiner, både av den gamla 836:an men också av de nyare modellerna. Så långt stämmer ju försäljningen väl med hur maskinernas fördelning ser ut på topplistan. Med ett undantag: Minibrunetten är av någon anledning sällsynt på auktionssajten. Det verkar som ägarna ogärna vill skiljas från sina klassiker.

-Den senaste vi sålde var i mars 2017, säger Carita. En fin Brunett Mini 578F från 1979. Den gick efter en knapp veckas auktion för 151 500 kr till en ny lycklig köpare.

Valmet och Kockum är vanligaste märke bland äldre skotare

När Skogsforum tog fram topplistan fick man även fram en lista över hur alla de 5 257 skotarna är fördelade mellan olika tillverkare. Listan gäller skotare som är av 2008 års modell eller äldre och den toppas av Valmet med 773 skotare strax före Kockums med 741 st. Därefter kommer Timberjack, Rottne, Bruun och ÖSA.

Dubbelt så många äldre skotare

En sak som är intressant är att jämföra antalet äldre skotare med hur många det finns av de nyare. Enligt Transportstyrelsen finns det idag 2 690 skotare i årsmodeller mellan 2009 till 2019 i deras register. Att jämföra med de äldre skotarna där det finns nästan dubbelt så många, 5 257 maskiner.

De flesta av ”gamlingarna” tjänar troligtvis hos en skogsägare som kör ut en del av sitt virke själv och några av de äldsta skotarna är troligen mer kulturhistoria än arbetsredskap idag. Däremot får en del av de bättre bevarade maskinerna från 2000-talet nu rycka in för hårdkörning hos entreprenörer.

Helt slut på “bättre begagnat”

Skogsavverkningarna går nämligen för högtryck i Sverige och entreprenörerna behöver avverkningsmaskiner. Men leveranstiden för en ny skotare är lång. Det här har lett till en total lagerrensning av begagnade maskiner. Tittar man t ex på Rottnes, Gremos, EcoLogs och Ponsses begagnatsajter så finns det i början av februari 2019 noll (0) begagnade skotare till salu. Det närmaste man kan hitta hos John Deere är en begagnad 1910:a i Kongsvinger i Norge och hos Komatsu finns ett fåtal skotare varav en gammal markberedare. Kanske kan en och annan gammal skotarklassiker hjälpa till att hålla igång virkesflödet i väntan på att skogsmaskintillverkarna kan leverera fler nya maskiner?

Källa:

Skogsforums maskinstatistik har sammanställs med registreringsuppgifter från Transportstyrelsen. Vissa modeller av de allra äldsta skotarna kan vara registrerade i annat fordonsslag och finns kanske därför inte med. Dock rör det sig då troligtvis inte om så många maskiner. Anledningen till att vi valt 1967 som startår är att det är årsmodellen för den nu äldsta registrerade skotaren (VSA BM 350 Brunett).

Topplista skotare

Bildtext 1, (Tabell ”Vanligaste skotarmodeller”):

Topplista över de vanligaste skotarmodellerna med årsmodell 1967 – 2008.

Sammanställt av Skogsforum.se med data från Transportstyrelsen.

Topplista, tillverkare av skotare

Bildtext 2, (Tabell ”Antal skotare av årsmodell…”)

Topplista över vanligaste skotarmärken 1967-2008 listade efter tillverkare.

Sammanställt av Skogsforum.se med data från Transportstyrelsen.

Carita Nero

Bildtext 3, Bild på Minibrunett:

Skotaren Bruunett Mini är Sveriges vanligaste skotare bland de äldre maskinerna. Idag finns mer än 700 Minibrunetter kvar i Transportstyrelsens register inkl. 94 maskiner som såldes som FMG Mini.

Carita Nero

Bildtext 5, Carita Nero, Klaravik

Carita Nero som är försäljningschef på auktionssajten Klaravik bekräftar att intresset för att sälja begagnade skogsmaskiner ökar. Valmets skotare 840 och 860 hör tillsammans med Timberjack 1210 till de vanligaste objekten.

För mer information, kontakta Skogsforum.se

Torbjörn Johnsen, torbjorn@skogsforum.se, 070-6461686

Fredrik Reuter, fredrik@skogsforum.se, 070-5767056

Skogsforum.se är Nordens största digitala mötesplats för skogsfolk. Skogsforum startades 2005 av Fredrik Reuter i Säffle och har sedan starten utvecklats till att bli Nordens största sajt för skogsintresserade. Skogsforum.se drivs av Skogsforum Media AB som ägs av Fredrik Reuter och Torbjörn Johnsen. Skogsforum arbetar ständigt för att presentera aktuell och intressant branschinformation som kan bidra till att föra skogsnäringen framåt.

• Skogsbruk, skogsvård

• skog