Lorentz Andersson dubbad till träriddare

Lorentz Andersson, ordförande för Nationella träbyggnadsstrategin och tidigare landshövding i Västerbotten har dubbats till Riddare av Trämarknadsorden vid Trämarknaden i Karlstad den 19 november.

"Lorentz Andersson är känd som en engagerad pådrivare och dörröppnare inom framförallt basindustrin. Som ordförande för Nationella träbyggnadsstrategin har han varit starkt bidragande till dess framgång, stärkt samarbetet med nationella och regionala företag och särskilt värnat om hållbar utveckling och "Mer trä i byggandet" inom byggsektorn", säger Bertil Stener, direktör för Träpromotion vid Skogsindustrierna.

Lorentz Andersson dubbas till Riddare av Trämarknadsorden för sin stora insats som framstående och innovativ ledare inom samhälle och näringsliv. Med ett starkt personliga engagemang har han medverkat till att stärka den träbaserade industrins konkurrenskraft, högre utbildning och forskning inom området. Han har även genom ett personligt engagemang varit en väsentlig drivkraft för att utveckla forskningen inom träteknik vid Luleå tekniska universitet till en internationellt mycket stark position.

Träriddare har dubbats årligen sedan 1962, till personer som "med gagnelig gärning fört branschens utveckling framåt".

För ytterligare information, se www.tramarknaden.com eller kontakta
Johanna Blom, informationsansvarig - trä, tel. 070 949 9137, e-post: johanna.blom@skogsindustrierna.org

• Karlstad