Mörker, ljus och gryning för skogsindustrin

Skogsindustrierna presenterar idag kvartalsrapporten ”Så går det för skogsindustrin”: Världsekonomin hackar fram i måttlig takt där orosmoln kring Kina tornar upp sig. Trävarukonjunkturen är ljummen men lagersituationen pekar mot en förbättring. Pappersproduktionen fortsätter att minska något men en viss ljusning kan skönjas på exportfronten totalt för skogsindustrin.

-Världsekonomin fortsätter att utvecklas relativt svagt. Sverige tillhör de industriländer vars ekonomier utvecklas starkast, där hemmamarknaderna växer, medan exportutvecklingen hämmas av en ljummen världskonjunktur, säger Mats Kinnwall, chefekonom Skogsindustrierna.

Även om produktionen inom trävarubranschen fortsätter att öka i år måste konjunkturen betraktas som relativt ljummen. Den gynnsamma valutasituationen har emellertid stärkt svenska sågverks konkurrenskraft. Bilden av att konjunkturen kan vara på väg att förbättras får dock stöd i Konjunkturinstitutets förtroende- och orderstockindikatorer. Orosmoln saknas emellertid inte, i synnerhet gäller detta den försvagade konjunkturen i Kina och situationen i Egypten.

-Trots att exportvolymerna sjunkit något har svensk skogsindustris exportvärde stigit med fyra procent under årets första sex månader, säger Carina Håkansson, vd Skogsindustrierna. Ökningen av exportvärdet är störst på sågade trävaror och massa.

För massaindustrin har KI:s förtroendeindikator börjat vända uppåt efter nedgången i början av året samtidigt som produktionen också fortsatt att öka. Visserligen ser vi en viss minskning i total export men exporten till EU fortsätter att stiga.

Trots att KI:s förtroendeindikator förbättras fortsätter pappersproduktionen sin negativa trend. Hittills i år har produktionen fallit med två procent. Grafiskt papper uppvisar det snabbaste fallet men även produktionen av förpackningspapper har minskat hittills i år. Även exporten fortsätter att falla. Även här kan vi dock skönja en ljusning, då exporten till EU ökade något under första halvåret.

Läs hela rapporten Så går det för skogsindustrin

För mer information, kontakta:
Mats Kinnwall, chefekonom Skogsindustrierna, 072-712 72 66
Karin Eriksson, pressansvarig Skogsindustrierna, 070-254 48 49

Skogsindustrierna är branschorganisationen för massa-, pappers- och den trämekaniska industrin. Skogsindustrierna företräder ett 50-tal massa- och pappersbruk i sammanlagt ett 20-tal koncerner/företag och cirka 120 sågverk i ett 60-tal koncerner/företag, samt ett 40-tal företag med nära anknytning till massa-, pappers-, eller trävarutillverkning. Inom Skogsindustrierna ingår verksamheten Svenskt Trä och sekretariatet för BioInnovation. Skogsnäringen sysselsätter cirka 70 000 personer och exporterade för 124 miljarder kronor 2014.