Modernt administrationssystem och digitala lärresurser knyts samman - Admentum och Skolon i samarbete

Nyhet -

Admentum är det moderna administrationssystemet för grundskola, gymnasium och elevhälsa där användarvänlighet och säkerhet står högst i fokus. Med integrationen till Skolon blir det nu möjligt för skolhuvudmän att enkelt koppla samman sitt administrationssystem från Admentum med sina digitala lärresurser i Skolon, vilket skapar en enklare digital vardag för skolledare, lärare och elever.

Admentum grundades 2013 med tanken att skapa ett så användarvänligt administrationssystem som möjligt, samtidigt som det skulle vara ett högt fokus på säkerhetsaspekten och på att öka samarbetsmöjligheterna mellan skola, vårdnadshavare och elever utan påverkan på den pedagogiska verksamheten.

Håkan Furevik, grundare och VD för Admentum, har själv en bakgrund som lärare, kvalitetsutvecklare och rektor och känner väl till utmaningar och vikten av att säkerställa användarvänligheten gällande skolans system och tjänster.

- Med mina egna erfarenheter från skolans värld och mina kollegors kunskaper och tekniska kompetenser hade vi möjlighet att redan från start in i Admentum ta med oss om vad som kunde göras enklare, tydligare, bättre och säkrare. Från min tid som lärare och rektor kunde jag känna frustration över att administrationen gick ut över det pedagogiska arbetet. Så vill varken dagens lärare, rektorer, elever eller vi som leverantör att det ska vara, därför känns det skönt att vi kunnat vara med och bidra till ett enklare användarscenario som nu förstärks ytterligare i och med vår integration till Skolon, berättar Håkan.

Användarna ser stora fördelar med samarbetet

Nu när den tekniska integrationen är klar mellan Skolon och Admentum, ser de gemensamma kunderna stora fördelar. Ole Lidegran, CIO för friskolekoncernen Lärande i Sverige med 25 skolor runt om i landet, berättar:

- Att få rätt grunddata från det administrativa systemet och sömlöst integrera det med mervärdena som Skolon ger innebär att ännu en pusselbit hamnar helt rätt i vår digitala miljö. Det märks att båda lösningarna är byggda med modern och öppen arkitektur.

För Lärande i Sverige är det också av stor vikt att skolans system är så effektiva som möjligt att använda och hantera, utan att tumma på säkerheten. Ole fortsätter:

- Inköp av läromedel och smidig tilldelning underlättar lärarens vardag. Tillsammans med säker inloggning till alla våra system lever vi upp till kraven i GDPR samtidigt som vi får en enkel hantering av både licenser, användare, grupper och användargenererad data.

Sebastian Matuska, affärschef för Skolon, fyller i:

- Vi ser verkligen ett värde för både egen del och för användarnas del att det blir möjligt att knyta ihop Admentum och de digitala lärresurserna i Skolon på ett bra sätt. Inte bara att det blir enklare för användarna att komma och åt och använda sina tjänster, utan också för att detta kommer att spara enormt mycket tid gällande teknik och administration. Att Ole också bekräftar detta, gör att vi verkligen ser fram emot vad detta samarbete kan ge framöver för våra övriga användare.

Sparar tid och pengar för skolhuvudmannen

Med Skolons och Admentums integration, men även genom övriga integrationer i Skolons utbud, är också budget- och tidsaspekten viktig att ha i åtanke:

- I slutändan handlar det givetvis också om den ekonomiska biten. Skolor och skolhuvudmän kommer att spara både tid och pengar genom att slippa lägga eget utvecklingsarbete på att integrera med varje system och alla sina digitala verktyg på egen hand, eftersom allt redan är integrerat och klart, avslutar Sebastian.

MER OM ADMENTUM - FEM SNABBA FAKTA:

• Grundades 2013
  • Elevhälsa och skoladministration
  • Fokus på användarvänlighet
  • API:er som möjliggör det hållbara digitala ekosystemet
  • 5 av de 10 av de största skolkoncernerna i Sverige använder idag Admentum

KORT OM SAMARBETET - SÅ FUNKAR DET:

Samarbetet innebär att Admentum och de digitala lärresurserna i Skolon kommer blir möjliga att använda tillsammans på ett smidigare sätt. Detta uppnås genom en integration mellan Admentum och Skolon, som ständigt hålls uppdaterad och möjliggör en enhetlig och automatiserad livscykelhantering av användare och grupper. I praktiken innebär det att när en elev eller lärare läggs till i Admentum, synkas datan över till Skolon och sedan ut till de digitala lärresurser som elever och lärare har tillgång till. Enkelt, säkert och effektivt.