Skolon User Stories är en ny webinarserie i fyra olika delar där vi tillsammans med våra användare lyfter utmaningar med skolans digitalisering – och framför allt lösningar kring hur vi säkrar ett tillgängligt, likvärdigt och säkert lärande.

Nyhet -

Premiär för webinaret Skolon User Stories - IT-koordinatorn om hur de knyter ihop skolans digitala ekosystem

Skolon User Stories är en ny webinarserie i fyra olika delar där vi tillsammans med våra användare lyfter utmaningar med skolans digitalisering – och framför allt lösningar kring hur vi säkrar ett tillgängligt, likvärdigt och säkert lärande för ledning, lärare och elever. Först ut att berätta om sin digitaliseringsresa med hjälp av Skolon är Ystad gymnasium, användare sedan fem år tillbaka.

Digitaliseringen har skapat helt nya möjligheter för ledning, lärare och elever och sedan 2015 har Skolon arbetat med ledorden att digitalt lärande behöver vara enkelt för alla.

I Skolon finns idag över 3500 digitala skolverktyg och läromedel från ledande leverantörer och med hjälp av smarta kopplingar till elevregister, lärplattformar, Google och Microsoft blir det möjligt för skolor och skolhuvudmän att samla, hantera och använda alla sina digitala tjänster på ett ställe, med en inloggning.

I webinarserien Skolon User Stories låter vi våra användare komma till tals och berätta om sina utmaningar, och framför allt hur användandet av Skolon bidrar till ett enklare, säkrare och mer likvärdigt lärande. Först ut att berätta om sin digitaliseringsresa med hjälp av Skolon är Ystad gymnasium.

Tema: Så knyter ni ihop det digitala ekosystemet

På Ystad gymnasium används Skolon som ett sömlöst nav i skolans digitala ekosystem. De har aldrig behövt att utbilda personalen och frågar någon var matteboken finns, så är svaret ”Klicka på Skolongubben i lärplattformen!”. Ett klick – och Ystad gymnasiums lärare och elever kommer åt alla digitala verktyg, läromedel och tjänster som de behöver.

Niclas Olsson är IT-koordinator på Ystad gymnasium och en av dem som drivit skolans digitaliseringsresa framåt. Ystad gymnasium har varit användare av Skolon i över fem år och sedan 2020 är även kommunens alla grundskolor användare av plattformen.

Niclas kommer både att visa och berätta om hur Ystad gymnasium med hjälp av Skolon fått möjlighet att på ett enkelt och säkert sätt knyta ihop sitt digitala ekosystem och fått det att fungera på smidigast möjliga sätt för ledning, lärare och elever.

Praktisk information om webinaret:

Datum: Onsdag 22 september 2021 kl 15.00 – 15.45

Plats: Digitalt, delta oavsett var du befinner dig!

Passar för: Vi vänder oss till dig som skolledare, IKT-/IT-ansvarig eller förstelärare/lärare med digitaliseringsansvar. Du kommer att få veta hur er skola, lärare och elever (oavsett årskurs) kan hantera och använda digitala lärresurser på ett smartare sätt. Alla är välkomna att delta, oavsett om du har använt Skolon tidigare eller ej. Helt enkelt: nyfiken eller proffs – du är välkommen!

Anmälan: Att delta i webinaret är givetvis helt kostnadsfritt! Läs mer och anmäl dig till webinaret här.