Skolon och SLI Education i samarbete - tusentals utbildingsfilmer, tv- och radioprogram blir tillgängliga i plattformen

Pressmeddelande -

Skolon och SLI Education har ingått i samarbete, vilket innebär att tjänsten SLI Play nu går att nå och använda genom Skolons plattform. Skolon samlar digitala skolverktyg och lärresurser på ett ställe och med en inloggning, vilket kommer att göra det enklare att använda SLI Play tillsammans med skolors övriga digitala verktyg.

SLI Plays tjänst innebär att förskolor och skolor ända upp till gymnasiet och vuxenutbildningen får tillgång till sin mediecentrals utbud i form av rörligt material såsom filmer, tv- och radioprogram.

Både Skolon och SLI Education ser positivt på samarbetet. Mats Persson Holm på SLI Education berättar:

- Vi har flera skolor och skolhuvudmän som önskat att få tillgång till vår tjänst genom Skolon, så därför känns det jättekul att det äntligen blivit verklighet. Det kommer att bidra till att våra kunder får möjlighet att samla allt de behöver på ett och samma ställe, vilket i sin tur ger en enklare digital skolvardag för både lärare och elever.

Det tekniska arbetet med att koppla SLI Play till Skolons plattform står klart, vilket innebär att tjänsten är redo att användas genom Skolon.

I mitten av mars beslutade Skolon i samråd med samarbetspartners att öppna plattformen för fri tillgång till majoriteten av de digitala lärresurserna i Skolons bibliotek. Detta för att säkra att alla svenska skolor, oavsett kund idag eller ej, får tillgång till digitala lärresurser under den rådande situationen med anledning av coronaviruset. Det innebär att SLI Play nu går att nå och använda helt fritt i Skolon fram till vårterminens slut, 15/6 2020.

Intresset har varit stort bland både bland befintliga kunder, men också bland nya som valt att prova på tjänsten.

- Vi ser verkligen positivt på samarbetet och SLI Plays tjänst fyller både ett behov och skapar ett värde för våra användare, som nu kommer att kunna använda SLI Play på ett ännu enklare sätt. Vi har flera skolor och skolhuvudmän som redan har kommit igång och som tycker att det fungerar jättebra, avslutar Lisa Holmberg, partneransvarig på Skolon.

Vill du veta mer om hur du får tillgång till SLI Play kostnadsfritt terminen ut?

Läs mer på vår informationssida här.

Om SLI Play

Med SLI Play får lärare och elever från förskola och skola upp till gymnasiet och vuxenutbildningen tillgång till sin mediecentrals utbud av filmer, tv- och radioprogram.