Responsen var fantastisk. Socialaföretagsmässan 2008 blev succé

Under tre dagar i november förvandlades Kulturhuset i Stockholm till ett överdåd av framtidstro, nybakat bröd, tango och en företagsanda som inte hade några gränser. Sociala företag från hela Sverige visade upp sina verksamheter, sålde hantverk, höll seminarier, work shops...

‒ Det har varit otroligt roligt att arrangera Socialaföretagsmässan 2008 med så många engagerade människor delaktiga. För de flesta av företagarna är det första gången de deltar i en mässa och det har stärkt deras företag och dem själva i rollen som företagare, säger mässkoordinator Eva Carlsson.

Nästan 2000 besökare fick uppleva en annorlunda mässa där montrar hade bytts ut mot öppna ytor där utställarna samsades om gemensamma områden. Handmålade sidentyg i regnbågens alla färger hängde från taket och på golvet fanns all den kunskap som behövs för att starta ett socialt företag, all den kunskap och erfarenhet som redan finns i sociala företag, samt all den energi, arbetsglädje och gemenskap som finns bland dessa kreativa företagare. Företagare som på grund av funktionsnedsättning eller andra arbetshinder inte ryms på den ordinarie arbetsmarknaden.

SKOOPIs ordförande Klas Sundström ser ljust på framtiden och det gemensamma arbete som nu har förstärkts genom Socialaföretagsmässan 2008.

‒ Mässan var en manifestation för det sociala företagandet. Nu väntar vi bara på att regeringen ska se, reagera och besluta om det förslag till program för utveckling av socialt företagande som ligger på deras bord.

Vid ett samtal på scenen var Berith Högman, socialdemokratisk riksdagsledamot, och Elisabeth Svantesson riksdagsledamot från moderaterna, rörande överens om att socialt företagande har en potential att utvecklas och uttryckte sitt fulla stöd till att detta är en modell som samhället måste satsa på.

Socialaföretagsmässan 2008 öppnade dörrar för samarbeten mot en arbetsmarknad öppen för alla. Nu är det bara att arbeta för att dörrarna behålls vidöppna.

Kontakt och information:

SKOOPI